Przygotowanie na zmartwychwstanie

Wielki Post zawsze inspirował kompozytorów. Przed nadchodzącymi Świętami Wielkanocnymi Filharmonia Lubelska w sobotę, 21 marca 2020 r., zaplanowała koncert, który da słuchaczom okazję do kontemplacji z muzyką w tle.


Jako pierwsze usłyszymy „4 motety wielkopostne” na chór mieszany współczesnego francuskiego kompozytora Francisa Poulenca, napisane do łacińskieh tekstów pokutnych. Pisał on muzykę prostą, dowcipną, a nawet prowokującą. Kolejnym punktem będą „Psalmy” niemieckiego kompozytora epoki romantyzmy Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, łączącego niespotykaną religijność osobistą z muzykalnością i subtelnością.

Następnie, dzięki utworowi „O salutatis Hostia”, poznamy inne oblicze autora oper komicznych Gioacchina Rossiniego – to nawiązanie do hymnu. św. Tomasza z Akwinu „O przenajświętsza Hostio”. Kolejny utwór Francisa Poulenca – „Ave verum” – to hymn z jego opery „Dialogi karmelitańskie”, opowiadającej historię zgilotynowanych podczas rewolucji francuskiej 16 karmelitanek z Compiègne.

Następnie usłyszymy skomponowany w 1879 r. przez Antona Brucknera – przedstawiciela dojrzałego romantyzmu – motet „Os Justi”. (Motet to gatunek wokalny lub wokalno-instrumentalny znany od XIII w.) Podczas koncertu zabrzmią jeszcze dwa utwory tego gatunku: „Timor et Tremor” Orlanda di Lasso, niderlandzkiego kompozytora, jednego z najsłynniejszych muzyków XVI w., i „Popule meus” jego rówieśnika – Giovanniego Perluigi da Palestriny, autor wielu kompozycji kościelnych.

Na koniec usłyszymy fragmenty „Nieszporów” Siergieja Rachmaninowa, nawiązującego do twórczości Piotra Czajkowskiego i Modesta Musorgskiego. „Nieszpory”, zwane też „Całonocnym czuwaniem”, obejmujące w sumie 15 pieśni, inspirowane są muzyką cerkiewną oraz tradycyjnymi pieśniami ludowymi.

Wykonawcy: Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej, dyrygent: Dawid Jarząb, miejsce: sala koncertowa Filharmonii Lubelskiej, początek: godz. 18:00, bilety: 20 zł (telefoniczna rezerwacja: tel. 81 53-15-112, 81 53-15-118). JD

News will be here