PZL pokazał Caesara

Jak co roku na początku września Kielce stały się światowym centrum obronności, za sprawą kolejnej już edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego – największej imprezy militarnej w tej części Europy. Wśród setek wystawców nie mogło zabraknąć PZL-Świdnik, które zaprezentowały maszynę AW 101, z którą prawdopodobnie wystartują w przetargu dla MON.


Na kieleckich targach PZL-Świdnik, należący do Grupy Leonardo, po raz pierwszy zaprezentował śmigłowiec AW101 w wersji HH-101A Caesar – jedną z najnowszych maszyn, z której korzystają włoskie siły powietrzne.
To wielozadaniowa maszyna zaprojektowana z myślą o realizacji wymagających misji wojsk specjalnych oraz marynarki wojennej, w tym zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz zwalczania podwodnych i nawodnych zagrożeń na morzu.
– AW101 w dwóch wersjach specjalistycznych – w wersji Caesar dla Wojsk Specjalnych oraz w wersji morskiej dla Marynarki Wojennej jest ofertą naszej spółki w przetargach Ministerstwa Obrony Narodowej. Śmigłowiec spełnia wszystkie, najbardziej ambitne wymagania polskich sił zbrojnych. Będąc największą z oferowanych w obu postępowaniach maszyn, zapewnia największy zasięg, największą ładowność, największą ilość miejsca dla żołnierzy i ładunku, charakteryzując się przy tym nowoczesnością technologiczną i doświadczeniem w eksploatacji przez najbardziej wymagających użytkowników – mówi Martyna Gawryluk z biura prasowego PZL-Świdnik.
AW101 zamówiono do tej pory w ponad 220 egzemplarzach. Docenili go Włosi, Anglicy, Japończycy, Portugalczycy, Duńczycy i Norwedzy.
Kolejnym ze śmigłowców zaprezentowanych przez świdnickie zakłady podczas MSPO w Kielcach był W-3PL Głuszec. To – jak zapewniają przedstawiciele PZL-Świdnik -najnowocześniejszy śmigłowiec eksploatowany obecnie przez polskie Siły Zbrojne. Maszyna jest wykorzystywana przez żołnierzy z 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Głuszec to udoskonalona wersja śmigłowca Sokół, zmodernizowana do standardu wsparcia bojowego w ścisłej współpracy z Siłami Zbrojnymi RP. Jest on wyposażony w nowoczesną awionikę i sprzęt, dzięki któremu może wykonywać wiele zadań na współczesnym polu walki. Ma duży potencjał rozwojowy i mogą być z nim zintegrowane różne systemy uzbrojenia.
Obecnie polskie siły zbrojne dysponują prawie 160 śmigłowcami wyprodukowanymi w Świdniku, a prawie 80 proc. śmigłowców dostarczonych polskim siłom zbrojnym w ostatnim dziesięcioleciu to maszyny wyprodukowane w Świdniku (w tym: SW-4 Puszczyk, W-3PL Głuszec, W-3RM Anakonda oraz W-3WA Sokół w konfiguracji VIP do transportu najwyższych rangą urzędników państwowych). (w)