Ratusz czeka na uwagi

Do 15 maja można zgłaszać uwagi do koncepcji funkcjonowania Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021-2023. Miasto szykuje się do wprowadzenia zmian od przyszłego roku.


– Ponad 30 osób wypełniło ankiety dotyczące przyszłości Lubelskiego Roweru Miejskiego. Konsultacje trwają do 15 maja – poinformował w ubiegłym tygodniu Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza. Ankieta jest dostępna na stronie internetowej lublin.eu.

Przypomnijmy, że miasto szykuje się do wprowadzenia zmian w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego. Mają one wejść w życie w 2021 roku. Koncepcja funkcjonowania LRM na lata 2021-2023 zakłada likwidację bezpłatnych przejazdów i stworzenie systemu całorocznego.

Najważniejsza zmiana dotyczyłaby cennika. Zgodnie z przedstawioną koncepcją nie będzie już bezpłatnych przejazdów przez pierwsze 20 minut od wypożyczenia. – Ze względu na wysoki koszt systemu rowerowego i 86% bezpłatnych przejazdów rowerowych w obecnym systemie, zmiana cennika wydaje się konieczna – czytamy w koncepcji.

Za przejazd trwający do 0,5 h zapłacilibyśmy złotówkę, za przejazd trwający od 0,5 h do 1 h – 2 złote, za przejazd trwający od 1 h do 2 h – 3 złote, a za każdą kolejną godzinę 3 złote. Są też jednak dobre informacje. – Proponuje się połączyć system LRM z kartą mieszkańca. Posiadaczom karty proponuje się przyznać 30% -50% rabatu na wypożyczenia – czytamy w założeniach koncepcji.

Drugą ważną zmianą byłoby „stworzenie systemu całorocznego, w okresie od listopada do marca pozostawiając w systemie 1/3 rowerów”. Autor koncepcji tłumaczy takie rozwiązanie coraz łagodniejszymi zimami. Łączny koszt systemu przy „wariancie całorocznym” to około 10,9 mln złotych. Bez okresu zimowego wyniósłby ok. 9,8 mln złotych. – Koszty zaprezentowanej koncepcji będą pomniejszone o zysk z tytułu wypożyczeń rowerów – czytamy w dokumencie. 80% zysku dostawałby właściciel systemu, czyli miasto, a 20% otrzymywałby operator.

W planie jest też budowa 10 „stacji pasywnych”. – Rowery są tam wypożyczane wyłącznie przy pomocy aplikacji mobilnych. Na stacjach pasywnych rowery zabezpieczane są przy pomocy adapterów, można wypożyczać i oddawać tylko rowery wyposażone w adaptery – czytamy w dokumencie. Adaptery to specjalne urządzenia wyposażone m.in. w nadajnik GPS.

Rowery miałyby zostać „poddane re-fabrykacji”. – W oparciu o doświadczenia, wynikające z obecnego funkcjonowania systemu, w rowerach należy zamontować: hamulce przednie bębnowe, siodła scalone ze sztycą, błotniki plastikowe i siedmiobiegowe przerzutki – czytamy w koncepcji. GR

News will be here