Rowerzyści najczęściej i tak jeździli tu, jak chcieli, ale teraz, zgodnie ze zmienioną organizacja ruchu, mogą pełnoprawnie poruszać się w obu kierunkach. Na części ulic chełmskiej starówki wprowadzony został kontraruch dla rowerów.
W myśl wprowadzonych zmian rowerzyści mogą poruszać się rowerem w obu kierunkach na ul. Krzywej – od Lubelskiej do Szkolnej oraz na ul. Pijarskiej – od Lubelskiej do Krzywej. Docelowo kontraruch zostanie wprowadzony także na ulicach Szkolnej, Świętego Mikołaja oraz dalszym odcinku Pijarskiej (bez wlotu do ul. Młodowskiej). Dodatkowo kontraruch zostanie wprowadzony na ul. Lubelskiej pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Podwalną i Pijarską, gdzie niebawem obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy dla pojazdów.
Na ul. Szkolnej powstaje wylot kontrapasa rowerowego, który docelowo umożliwi wyjazd rowerem w obu kierunkach na ul. Młodowskiej lub dalej na wprost w ul. Szkolną. Rozwiązanie skróci czas i drogę przejazdu rowerzystom jadącym od strony Górki Chełmskiej w dół kontraruchem rowerowym na ul. Świętego Mikołaja.
Na skrzyżowaniu ul. Młodowskiej i ul. Kopernika przewidziane jest udostępnienie wszystkich relacji dla rowerzystów. Na ul. Młodowskiej, za przejściem dla pieszych na powierzchni wyłączonej z ruchu, wykonany został pas ruchu dla rowerów do skrętu w lewo w kierunku placu Łuczkowskiego. Po wykonaniu skrętu w lewo rowerzyści będą kontynuowali jazdę fragmentem kontrapasa rowerowego, a dalej na zasadach ogólnych kontraruchem. Jazda ul. Kopernika w stronę placu Łuczkowskiego będzie również możliwa od strony ul. Sienkiewicza lub od strony placu Gdańskiego. Dla relacji od strony placu Łuczkowskiego wykonany został kolejny fragment pasa ruchu dla rowerów, który umożliwi jazdę na wprost przy cerkwi w kierunku ul. Sienkiewicza lub w lewo w ul. Młodowskiej. Pozostali użytkownicy w dalszym ciągu będą w tym miejscu obowiązani do skrętu w prawo. W celu zwiększenia szerokości użytkowej jezdni dla ruchu rowerowego „pod prąd” korekcie ulegnie sposób parkowania samochodów na ul. Kopernika – od ul. Krzywej w dół skośnie częściowo na chodniku, a bliżej ul. Młodowskiej – równolegle do krawężnika.
Nowe rozwiązania, jak przekonują urzędnicy, w znaczący sposób poprawią dojazd do części staromiejskiej dla rowerzystów i ograniczą problem jeżdżenia rowerami po chodnikach, a także przez przejścia dla pieszych na ul. Młodowskiej. Planowane zakończenie wszystkich prac związanych z wymianą oznakowania i zmianą organizacji ruchu w obrębie strefy staromiejskiej planowane jest na połowę grudnia. (opr. w)