SAG oczkiem w głowie

– Czy aktualizacja dokumentacji budowy w Strefie Aktywności Gospodarczej ulic Żwirki i Wigury oraz Nadleśnej jest już gotowa i czy zapowiadany na początek tego roku termin ogłoszenia przetargu na ich budowę nie jest zagrożony? – dopytuje władze miasta radny Waldemar Białowąs, który niepokoi się, że w sprawie uzbrojeni strefy i pojawienia się w niej w końcu inwestycji znów od miesięcy jest cisza.


Strefa Aktywności Gospodarczej w Świdniku to blisko 200 ha gruntów położonych między lotniskiem a obwodnicą Lublina w ciągu drogi ekspresowej S12/17. Działki w strefie należą do osób prywatnych, ale w planie są przeznaczone pod biznes i właściciele z chęcią sprzedaliby je, gdyby pojawili się hojni inwestorzy. Ich poszukiwaniem i promocją strefy zajmuje się miasto.

Ale choć od utworzenia SAG upłynęło już kilka lat i samorząd nie raz mówił o dużym zainteresowaniu ze strony biznesu, a firma MLP Group, jeden z krajowych potentatów w branży logistycznej, zapowiedziała nawet budowę w SAG potężnych hal magazynowych, jak dotąd w SAG nie wbito ani jednej łopaty. Świdnicki ratusz tłumaczy, że inwestorów wstrzymuje brak dojazdu i jakiejkolwiek infrastruktury drogowej na terenie strefy stąd miasto zdecydowało, że wybuduje prowadzące do SAG przedłużenie ulicy Żwirki i Wigury i przecinającą strefę ulicę Nadleśną.

W październiku ubiegłego roku ratusz, odpowiadając na interpelację radnego Waldemara Białowąsa o to, kiedy wreszcie ruszy zapowiadana budowa ulic, a w strefie pojawią się oczekiwane przez wszystkich zakłady i miejsc pracy, poinformował, że trwa właśnie aktualizacja projektu budowy ul. Żwirki i Wigury oraz ul. Nadleśnej (od ronda na ul. Żwirki i Wigury do ul. Mełgiewskiej), a zajmująca się tym firma TOMAR-DROG ma czas do końca 2019 roku na przygotowanie dokumentów oraz kosztorysu budowy i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). Magistrat zapewnił również, że w budżecie miasta na 2020 rok zostanie zapisane 9 mln zł na budowę obydwu ulic, a miasto postara się o dofinansowanie inwestycji z Funduszu Dróg Samorządowych.

Ostatnio radny Białowąs złożył kolejną interpelację dotyczącą SAG, bo mieli go prosić o to właściciele działek położonych w strefie, zaniepokojeni panującą od kilku miesięcy informacyjną ciszą w sprawie postępu działań nad jej uzbrojeniem.

– Czy firma TOMAR-DROG wykonała aktualizację dokumentacji w terminie zgodnym z umową i czy uzyskała decyzję ZRID? Jakie działania zostały podjęte w celu dofinansowania inwestycji z Funduszu Dróg Samorządowych lub innych źródeł. Czy zaplanowany na drugi kwartał br. termin wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawców budowy ulic zostanie dotrzymany i ile potrwa inwestycja od czasu podpisania umowy – pyta Waldemar Białowąs (KO).

Oficjalnej odpowiedzi burmistrza radny jeszcze nie dostał, ale z tego, co usłyszeliśmy w ratuszu, przyjęty harmonogram prac nad budową obydwu ulic nie jest zagrożony.

– Co prawda w tej chwili trwają jeszcze ostatnie poprawki projektu, ponieważ właściciele działek wnieśli pewne uwagi m.in. w sprawie zjazdów, ale spodziewamy się, że pozwolenie starosty na budowę ulic zostanie wydane jeszcze przed terminem, który mija 10 marca. Niewykluczone, że dostaniemy je jeszcze w lutym, a wtedy niezwłocznie ogłosimy przetarg na budowę – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika ds. inwestycji i rozwoju.

Ile miałaby potrwać sama budowa i czy tempo jej realizacji uzależnione jest od pozyskania dotacji z FDS, tego nie usłyszeliśmy, ale wiceburmistrz zapewnia, że miastu bardzo zależy, by obydwie ulice były gotowe jak najszybciej.

– Naprawdę wielu potencjalnych inwestorów zapytuje o możliwości i szczegóły prowadzenia interesów na terenie SAG. Wśród nich są dwie duże międzynarodowe firmy logistyczne oraz firma specjalizująca się w branży chemicznej. Wszystko nabierze rozpędu, gdy tylko powstaną te drogi oraz infrastruktura – mówi M. Dmowski. JN

News will be here