Scena w Budowie

Gigantyczną przestrzeń Centrum Spotkania Kultur stopniowo opanowuje II Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. Oprócz spektakli w programie imprezy także wystawy, pokazy filmowe i koncert zjawiskowych pieśni. A nawet bal maskowy…


Trudno zapomnieć niedawny wieczór, gdy Krystyna Janda i jej stołeczny Och-Teatr w spektaklu „Pomoc domowa” otworzyli program wydarzeń teatralnych w CSK. Takie salwy śmiechu tysięcznej widowni są tu niezwykle pożądane, pozostały repertuar tej sceny na rok 2018 jest ze wszech miar poważny.
Taki projekt stanowi np. trwający obecnie festiwal „Scena w Budowie”. Piotr Franaszek – dyrektor Centrum Spotkania Kultur, uważa go za „flagowy produkt tej instytucji”. Mówi to z wyraźną aluzją do architektury budynku, wskazując na zwyczajową nazwę „Teatr w Budowie”, która towarzyszyła temu miejscu przez 40 lat .
II edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” potrwa aż do połowy roku, jeśli wziąć pod uwagę 3 wystawy: „Opera Fashion” (moda operowa) – najciekawsze kostiumy ze zbiorów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (20 kwietnia-30 czerwca); „Upadek Ikara” – pokaz najlepszych prac studentów akademii sztuk pięknych z całej Polski; „Kingsajz” – ekspozycja elementów scenografii do tego filmu (obie wystawy od kwietnia do czerwca). Całość programu na http://spotkaniakultur.com.

Na początek surrealistyczny „Gorset”

To spektakl otwierający festiwal 24 stycznia nie tyle w sali głównej, co wprost na wielkiej scenie CSK. Autorem „Gorsetu” jest prof. Leszek Mądzik – inicjator „Sceny w Budowie”, także twórca działającej od 1969 r. Sceny Plastycznej KUL, historyk sztuki, malarz, fotografik, scenograf i reżyser – jeden z najbardziej rozpoznawalnych i wszechstronnych polskich artystów.
O idei dzieła mówi tak: – Gorset jest czymś, co ochrania, ale i zniewala. Często ubieramy się w jego kostium, by stworzyć iluzję kogoś, kim pragniemy być. Taka dziwna maska z czasem uwiera, a nawet boli. Prowadzi do pozbycia się tej iluzyjnej zasłony.
Obejrzeliśmy bezsłowny, półgodzinny obraz zintegrowany z wymowną muzyką i perfekcyjną grą świateł. Utrzymany w stylistyce właściwej sztukom Mądzika, jest wejrzeniem autora w te warstwy naszej natury, które konfrontują presję otoczenia ludzi z ich wolnością. Tak też ukazują to kolejno jego aktorzy – w oszczędnej, tajemniczo modulowanej scenografii.
Zdaniem osób wychodzących po spektaklu jest on lekko monotonny i przewidywalny. Ale może tak ma być? Obnażanie człowieka, uwalnianie go z gorsetu, z maski, do tego zagubienie i bezradność są dziś powszechne, a nawet tak przewidywalne, że nie zatrzymujemy się myślą na tym zjawisku. – Dobrze zapowiadał się ten remanent i… nagle koniec, gdy wszyscy czekali na rozwinięcie tematu. Czy autor wkalkulował odczucia widowni? – słychać pytanie.
Muzycznie „Gorset” dopełnił Paweł Odorowicz. Premiera sztuki odbyła się w grudniu 2016 r.

Ponadto w ramach Festiwalu

„Malowany ptak” – spektakl Teatru Polskiego z Poznania i Teatru Żydowskiego z Warszawy. Osobliwą interpretację słynnej powieści Jerzego Kosińskiego daje w nim reżyser Maja Kleczewska (4 lutego, bilety od 40 zł). 3 lutego spotkanie z reżyserką i autorami przedstawienia oraz pokaz filmu „Sex, kłamstwa i Jerzy Kosiński” (reż. Agnieszka Piotrowska).
29 marca „Chłopi” (Teatru Powszechnego w Warszawie) – reż. Krzysztof Garbaczewski (bilety od 30 zł). W pokazie specjalnym ponadto na afiszu „Księgi Jakubowe” tegoż Teatru Powszechnego – reż. Ewelina Marciniak (20 kwietnia, bilety od 40 zł). Na kwiecień przewidziano też „Wesele” lubelskiego Teatru Andersena (reżyseria i tekst: Jakub Roszkowski).
Co dziwne, o nagrody będą zabiegać produkcje, których w Lublinie nie zobaczymy. To m.in. „Wesele” – reż. Jan Klata, „Idiota” – reż. Paweł Miśkiewicz, „Triumf woli” – reż. Monika Strzępka, „Do dna” – reż. Ewa Kaim, „Robert Robur” – reż. Krzysztof Garbaczewski. Wszystkie spektakle nominowane do nagrody wyłoniło grono niezależnych publicystów i znawców teatru.
Przedstawienia będzie oceniać jury w składzie: Dominika Łarionow, Marcin Mroszczak, Małgorzata Szczęśniak i Elżbieta Wernio. Przyznają oni „Złote Kieszenie” – Grand Prix, za „Najlepszą Scenografię, za Najlepszy Kostium”. Oprócz statuetek laureaci odbiorą również nagrody finansowe o łącznej wartość 25 tys. zł.
Gala wręczenia nagród (prowadzenie Grażyna Torbicka) odbędzie się 21 kwietnia. Tego wieczoru również bal maskowy, w końcu początek teatrowi dała maska.
Dzień później koncert finałowy festiwalu. Wówczas na scenie Sali Operowej wystąpi Yasmin Levy – zjawiskowa artystka z Izraela, śpiewająca m.in. pieśni sefardyjskie, inspirowane flamenco.
Marek Rybołowicz

Warto odnotować:

9 lutego o godzinie 19 w sali operowej CSK usłyszymy oratorium „Siedem bram Jerozolimy” pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. W uroczystym koncercie wezmą udział znamienici soliści – Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski i Piotr Nowacki z towarzyszeniem Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Sinfonietta Cracovia. Koncert poprowadzi sam maestro Penderecki.
Bilety są do nabycia w kasie CSK, poprzez www.spotkaniakultur.pl oraz www.eventim.pl.

News will be here