Startuje budżet obywatelski

1 czerwca ruszy nabór wniosków na kolejną, czwartą już, edycję chełmskiego budżetu obywatelskiego. Tym razem mieszkańcy dokonają zgłoszeń proponowanych przez siebie inwestycji również drogą elektroniczną. Przez Internet będzie można oddać głos.

To już czwarty rok, gdy część budżetu Chełma jest oddawana bezpośrednio w ręce mieszkańców. Budżet obywatelski, bo o nim mowa, to forma podziału części miejskich pieniędzy, w której to sami mieszkańcy zgłaszają projekty zadań, a następnie w ogólnodostępnym głosowaniu wybierają te najpilniejsze. W tym roku znów do podziału będzie łącznie aż 2 500 000 zł, z czego na każde z 10 osiedli przypadnie po 250 000 zł. Główne zasady budżetu obywatelskiego nie uległy zmianie, choć jak podkreślają władze Chełma, w tym roku dostaniemy całkiem nowe narzędzie do zgłaszania projektów i głosowania – specjalną platformę internetową.
– To będzie taki sam budżet obywatelski jak poprzednio, ale jednak inny – mówi prezydent Chełma, Agata Fisz. – Taki sam, gdyż zasady nie ulegają zmianom i wciąż możemy korzystać z tradycyjnych, a więc papierowych form składania wniosku i głosowania. Inny, gdyż od tego roku będzie dostępna specjalna platforma internetowa, dzięki której nie tylko złożymy wniosek przez Internet, ale będziemy na bieżąco mogli śledzić, co się z nim dzieje. Również samo głosowanie nie będzie już wymagało osobistego stawienia się w urzędzie. Swój głos, po weryfikacji nr pesel, oddamy z każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową i podpiętego do sieci.
Na początku czerwca br. ma ruszyć przyjmowanie zgłoszeń. Najprościej będziemy mogli dokonać tego właśnie przez nową platformę internetową, do której link pojawi się na stronie urzędu miasta. Tam, po szybkim założeniu konta, dodamy własne propozycje zadań wypełniając internetowy formularz. Nowością będzie określenie lokalizacji na dostępnej w formularzu mapie, co później ułatwi przeglądającym stronę znalezienie zgłoszonych zadań w danym osiedlu.
– Korzystając z nowej platformy będziemy otrzymywać powiadomienia o tym, na jakim etapie jest nasz wniosek – wyjaśnia prezydent Fisz. – Na podany e-mail dostaniemy wiadomość o przyjęciu zgłoszenia, ocenie formalnej i merytorycznej. W przypadku odrzucenia zgłoszenia na którymś z tych etapów, również otrzymamy powiadomienie z informacją o przyczynach negatywnej opinii. Internetowe zgłoszenie zadania pozwoli także na jego uzupełnianie, jeśli podczas oceny wystąpią wątpliwości np. co do zakresu, lokalizacji itd.
Na nowej platformie internetowej znajdą się wszystkie złożone wnioski. Także te „papierowe”, które wprowadzą urzędnicy. Dzięki temu każdy będzie mógł z łatwością przejrzeć, na jakie zadania spośród pozytywnie ocenionych merytorycznie, może oddać swój głos. Samo głosowanie będzie również dużo prostsze. Weryfikacja mieszkańców ma odbywać się poprzez nr pesel. Po zakończeniu głosowania w łatwy sposób odnajdziemy na stronie wyniki. System pozwoli również na wygenerowanie statystyk mówiących np. o tym w jakim wieku byli głosujący, jakiej płci itd. Co ważne, dane osobowe osób zgłaszających zadania, jak i głosujących, nie będą nigdzie widoczne.
Nowa platforma internetowa do zarządzania chełmskim budżetem obywatelskim powinna być dostępna publicznie w najbliższych dniach, jeszcze przed rozpoczęciem przyjmowania wniosków. Miejscy urzędnicy dokonują obecnie ostatnich prac nad jej kształtem, podkreślając, iż oprócz funkcjonalności związanej z przyjmowaniem wniosków i systemem głosowania, będzie to także kompendium wiedzy.
– Na stronie znajdziemy informacje dotyczące naszego budżetu obywatelskiego, a więc regulamin, zasady, informacje, kto może wziąć udział itd. Będą także inne ciekawe rozwiązania, jak na przykład generator plakatów i ulotek. Ci, którzy zechcą osobiście wspierać konkretne projekty, będą mogli w łatwy sposób wydrukować materiały promocyjne – wyjaśnia Agata Fisz.
Znany jest już harmonogram działań związanych z IV edycją budżetu obywatelskiego. 30 maja br. odbędzie się otwarte spotkanie dla wszystkich mieszkańców, w którym zostaną omówione zasady. Od 1 czerwca do 14 lipca trwać będzie przyjmowanie propozycji zadań, których ocena merytoryczna powinna odbyć się do 25 sierpnia. Najważniejsza część, a więc głosowanie, jest zaplanowane w dniach od 2 do 7 października. Wyniki poznamy natomiast niemal natychmiast po zakończeniu głosowania. Niemal, bo jak podkreślają urzędnicy, do systemu będą musiałyby być wprowadzone przedtem głosy oddane w formie papierowej.
Władze Chełma mają nadzieję, że internetowa forma głosowania przyczyni się do jeszcze większej popularności Budżetu Obywatelskiego. – Do tej pory zrealizowaliśmy wspólnie kilkadziesiąt inwestycji i zadań. To naprawdę znakomita forma konsultacji społecznych, w których to przecież każdy z nas – mieszkańców tego miasta – ma realny wpływ na jego rozwój. Dlatego wciąż zachęcam wszystkich do udziału w tym sposobie podziału miejskich pieniędzy. Im więcej osób weźmie udział w głosowaniu, tym bardziej demokratyczny będzie jego wynik – przekonuje Agata Fisz. (ptr)