Świdnicka szkoła przyszłości

W minionym tygodniu światło dzienne ujrzał Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości. Na ponad tysiąc placówek ponadgimnazjalnych z całej Polski na dziewiątym miejscu zostało sklasyfikowane I LO ze Świdnika.
To najlepszy wynik wśród wszystkich szkół z województwa lubelskiego.
Od dwóch lat fundacja Social Wolves we współpracy z „Rzeczpospolitą” organizuje olimpiadę „Zwolnieni z teorii”. Przedsięwzięcie zostało objęte honorowym patronatem ministra edukacji narodowej, ministra rodziny, pracy i polityki społecznej oraz ministra rozwoju. Projekt jest nowatorski i zupełnie różny od dotychczasowych konkursów przedmiotowych. Startujący w nim uczniowie mają za zadanie przygotować projekt społeczny. Ich praca nie ogranicza się tylko do przedstawienia pomysłu, muszą również swoją ideę wcielić w życie, jak najszerzej ją promować i sprawić, żeby dotarła do jak największej liczy odbiorców. Zadanie nie jest łatwe, biorąc pod uwagę, że mają je wykonać młodzi ludzie, którzy w większości nie są jeszcze pełnoletni.
– Kompetencje potrzebne do wykonania takiego projektu, np. zorganizowania zbiórki charytatywnej czy pikniku sąsiedzkiego, niewiele różnią się od kompetencji np. potrzebnych do założenia kawiarni czy wdrożenia projektu technologicznego w korporacji. Wszędzie trzeba pracować w zespole, wykazać się kompetencjami przywódczymi czy umieć skutecznie się komunikować – podsumowuje Marcin Bruszewski, wiceprezes zarządu Social Wolves.
Pomysł od razu przypadł uczniom do gustu. Do drugiej edycji olimpiady „Zwolnieni z teorii” zgłosiło się ponad tysiąc szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Wśród nich było również I LO ze Świdnika. Uczniowie placówki przygotowali dwa projekty.

– Aleksandra Zawadzka realizowała projekt „Nie werteryzuj”, natomiast Arkadiusz Klej „Teatr miecza” – wymienia Aneta Jagieła, zastępca dyrektora I LO. – Oboje kontaktowali się z najróżniejszymi instytucjami, wychodzili ze swoimi projektami do innych szkół, promowali je w mieście i w Internecie.
Oba przedsięwzięcia zostały bardzo wysoko ocenione przez jurorów. Ich liderzy otrzymali wyróżnienia i rozpoznawalne na całym świecie certyfikaty z zarządzania projektami. Na tym jednak nie koniec, ponieważ na podstawie wyników olimpiady „Zwolnieni z teorii” został również utworzony Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości. Fundacja Social Wolves przygotowała listę 150 szkół, których uczniowie najlepiej poradzili sobie z wyzwaniem zarządzania projektem, autoprezentacji i pracy w zespole. Ranking dotarł do szkół w miniony czwartek. Okazało się, że wśród 150 najwyżej sklasyfikowanych szkół jest I LO ze Świdnika i to w dodatku na zaszczytnym 9 miejscu.
– Bardzo się cieszymy z tego wyniku – mówi Aneta Jagieła. – To dla nas ogromne wyróżnienie. Liderzy obu projektów nadal działają, choć w tym roku bardziej skupiają się na przygotowaniach do matury. Mamy nadzieję, że swoim entuzjazmem zarażą również młodszych uczniów i podobne projekty co roku będą powstawać w naszej szkole. (kal)