Wesprzeć seniorów w czasie pandemii

Wiceprzewodniczący Rady Miasta Marcin Wilkołazki chce, by w Krasnymstawie uruchomiono punkt lub telefon wsparcia seniora, przynajmniej na czas pandemii.

O potrzebie pomocy seniorom, szczególnie w czasie pandemii Covid 19, radny Marcin Wilkołazki mówił na ostatniej sesji Rady Miasta Krasnystaw. – W związku z sytuacją epidemiczną, która utrzymuje się w Polsce już ponad rok, coraz więcej usług, w tym również wiele usług publicznych, przenosi się do internetu. Sklepy zachęcają do zakupów online, banki do operacji finansowych bez wychodzenia z domu, urzędy do załatwiania spraw poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą, a służba zdrowia oferuje nam e-recepty i e-skierowania.

Niewątpliwie są to ułatwienia, które mają zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć mobilność ludzi w czasie pandemii. Jednak nietrudno sobie wyobrazić, że korzystanie z tych internetowych usług wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności, a ponadto w wielu przypadkach występuje konieczność posiadania profilu zaufanego. Do tego dochodzi jeszcze instalacja i konfiguracja odpowiednich aplikacji na smartfonie lub tablecie – rozpoczął Wilkołazki.

Niestety, wymienione technologiczne wyzwania sprawiają, że osoby, o których bezpieczeństwo powinniśmy w czasie pandemii dbać najbardziej, czyli seniorzy, mają ogromne problemy ze skorzystaniem z takiej formy załatwiania swoich spraw. – Nie są to jedyne zmartwienia krasnostawskich seniorów związane z koronawirusem. Dochodzą do tego jeszcze problemy z uzyskaniem informacji dotyczących szczepień. Wiele osób zapisało się na listę sczepień jeszcze w styczniu lub w lutym, a nadal nie wiedzą, ani kiedy, ani gdzie odbędzie się ten zabieg.

Próbują dzwonić na infolinię rządową, ale często dostają informację, że są np. na 30 lub 40 miejscu w kolejce oczekujących na połączenie, co wynika zapewne z olbrzymiego zainteresowania programem szczepień. Są również osoby, które mają już ustalony termin szczepienia, ale miejsce wyznaczone poza Krasnymstawem i pojawia się u nich problem z dojazdem. Przedstawione kwestie, to tylko przykłady problemów, z którymi zwracają się do mnie w ostatnich tygodniach starsi mieszkańcy Krasnegostawu – wyliczał radny.

Wilkołazki uważa, że w mieście należy w takiej sytuacji uruchomić punkt lub telefon wsparcia seniora, przynajmniej na czas pandemii, aby seniorzy mogli m.in. uzyskać podstawowe informacje i pomoc dotyczącą korzystania z elektronicznych usług publicznych, w założeniu profilu zaufanego, a także informacje dotyczące szczepień. (k)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here