Węzły sposobem na korki

Miasto podpisało umowę na budowę dwóch kolejnych węzłów przesiadkowych – przy ul. Granitowej i al. Kraśnickiej. Opiewający na 14,2 mln złotych kontrakt trafił do pruszkowskiej firmy Strabag. Z nowych pętli mieszkańcy skorzystają od września przyszłego roku.


Węzły przesiadkowe to miejsca, które „integrują transport samochodowy, rowerowy i pieszy z komunikacją miejską”. Chodzi o to, aby np. dojechać na pętlę rowerem, a potem kontynuować podróż miejskim autobusem. Węzły przesiadkowe powstaną m.in. przy ul. Granitowej i al. Kraśnickiej. Miasto podpisało umowę na ich budowę, a opiewający na 14,2 mln złotych kontrakt trafił do pruszkowskiej firmy Strabag. Prace ruszą jeszcze w tym roku.

Inwestycja na Granitowej będzie tak naprawdę rozbudową obecnej pętli autobusowej o dodatkowy pas postojowy dla komunikacji miejskiej. Poszerzony zostanie również wyjazd z pętli. Wyznaczono tam 13 stanowisk dla autobusów. W planie jest także budowa parkingu Kiss&Ride, który umożliwi krótki postój trzech samochodów.

Węzeł przy al. Kraśnickiej będzie zlokalizowany po prawej stronie (jadąc w kierunku centrum) w połowie drogi pomiędzy ul. Bełżycką a ul. Jana Pawła II. W planie, oprócz budowy pętli, jest przebudowa fragmentu al. Kraśnickiej oraz budowa ul. Wróbla. Na pętli zaprojektowano 10 stanowisk dla autobusów, a także parking typu Park&Ride (Parkuj i Jedź) dla 36 samochodów, z czego dwa miejsca będą przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.

W sumie w Lublinie powstanie 7 węzłów przesiadkowych. Prace trwają już na ulicach Żeglarskiej, Zbożowej i Franczaka Lalka. Zakończą się w czerwcu 2021 r. W toku jest przetarg na budowę węzła przy ul. Osmolickiej. Urzędnicy sprawdzają złożone oferty. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę parkingu przy ulicy Grenadierów.

Nowo powstałe węzły będą oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Znajdą się tam również ładowarki dla autobusów elektrycznych, a także toalety dla kierowców. Budowa węzłów przesiadkowych jest realizowana w ramach projektu unijnego. Całkowita wartość zadania to ponad 62 mln zł, z czego prawie 85% pochodzi ze środków unijnych. GR