Wystawa Macieja Duchowskiego w Galerii 72 [GALERIA]

Wernisaż wystawy, fot. Grzegorz Zabłocki

W Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej prezentowany jest projekt artystyczny prof. Macieja Duchowskiego, nad którym autor pracował przez okrągły rok: od listopada 2023 do listopada 2024.

Pokaz utrzymany jest w stylistyce minimalistycznej oraz wąskiej gamie kolorystycznej ograniczonej do bieli i grafitowej szarości. Uzupełniają go projekcja filmu oraz dwie instalacje: jedna przeznaczona do słuchania nagranych dźwięków budowy oraz druga gromadząca w pokaźnym szklanym akwarium opadłe jesienne liście. Film ukazuje nagie, pozbawione liści drzewa, rosnące na sąsiedniej posesji, którą artysta ogląda przez okno swojej pracowni w Legionowie pod Warszawą. To właśnie z tych drzew, okalających   skazany na rozbiórkę dom, pochodzą zebrane przez artystę liście. Fragment przyrody niebawem się zmieni i odejdzie wraz z nową szeregową zabudową, która w tym miejscu powstanie. Autor wystawy podkreśla, że Legionowo jest najbardziej zaludnionym miastem w Polsce, które porównuje do wielkiego placu budowy, gdzie na starym ukazuje się nowe, wszystko ulega zmianie, a na ulicach można natknąć się na wiele wiader po gładzi polimerowej służącej do tzw. wykończeniówki mieszkań. To właśnie gładź polimerowa jest również głównym budulcem tej wystawy. Autor wykorzystał ją do stworzenia obrazów o niedużych formatach, ale zróżnicowanych wielkością, w których doszukamy się wszystkiego: od gładkich powierzchni szlifowanych jak ściany naszych wnętrz, po faktury niezwykle ekspresyjne czy wręcz dodające utworom trzeciego wymiaru, od powierzchni matowych po ich lśniące wartości, od wybrzuszeń powierzchni po ich wklęsłości, załamania i nierówności. Padające na prace światło rzuca cień, co dodaje obiektom plastyczności. Wiele prac ujawnia intrygujące żyłkowania przywodzące na pamięć strukturę marmuru czy korę brzozy. Zastanawiamy się, co kryje się pod białą gładzią czy grafitowym pigmentem, że generują one fakturowe zjawiska, które intrygują nas od pierwszego kontaktu z dziełem. Są nimi przewody elektryczne, które kłębią się pod spodem, a nam odbiorcom nie pozwalają przejść obojętnie obok tych prac. Artysta tęskni za przemijającym światem, skrawkiem natury, którego za chwilę pozbawi go kolejna zabudowa architektoniczna. Nic dziwnego, prof. Maciej Duchowski jest synem prof. Mirosława Duchowskiego (1948-2019), wybitnego artysty, malarza i projektanta przestrzeni publicznych. Jako prof. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie łączył on działalność artystyczną, projektową i naukowo-badawczą prowadząc Pracownię Sztuki w Przestrzeni, którą po zmarłym Ojcu przejął autor naszej wystawy. Maciej Duchowski podobnie jak jego ojciec traktuje naturę z uwagą i troską należną bytowi zagrożonemu. Wystawa w Galerii 72 zatytułowana „Ściana” wymaga bezpośredniego oglądu, bliskości z dziełem, przemieszczania się z jednego obrazu na kolejny, po czym dystansu i oglądu całości z pewnej odległości, a także pod różnym kątem. Za każdym razem ta uwaga wnosi nową refleksję i zaciekawienie, wręcz objawienie nowych środków ekspresji. Aby się o tym przekonać, należy Galerię 72 odwiedzić, zastanowić się nad przesłaniem ekspozycji, a jeśli sobie z tym nie poradzimy, poprosić o komentarz kuratorki wystawy, którą jest niżej podpisana.

Prof. Maciej Duchowski (ur. 1981) ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w roku 2005, broniąc dyplom na wydziale malarstwa pod kierunkiem prof. Wiesława Szamborskiego. W latach 2006-2008 odbył studia w Dutch Art Institute w Enschede w Holandii. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor wielu wystaw indywidualnych w Polsce i w Holandii oraz uczestnik wielu pokazów zbiorowych. W Galerii 72 pokazywaliśmy jego prace w ramach wystaw: „Obraz – obiekt” (2018), „Galeria 72, 1972-2022. 50 lat kształtowania przestrzeni dla sztuki” (2022), „Dzieło złożone. Artyści Galerii 72” (2024).

Na wystawę Macieja Duchowskiego Galeria 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej zaprasza do końca stycznia 2025 roku. Jagoda Barczyńska, fot. Grzegorz Zabłocki