Xantia świętuje 30. urodziny

Citroën Xantia, samochód zaprezentowany po raz pierwszy w marcu 1993 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, świętuje swoje 30. urodziny i staje się modelem kolekcjonerskim. Wyprodukowana w ilości 1 326 259 sztuk w latach 1993-2010, głównie w fabryce w Rennes-la-Janais, stała się kultowym modelem marki Citroën.

Początkowo oferowane były dwa poziomy wyposażenia (SX i VSX) w trzech różnych wersjach silnikowych. Wersje najwyżej sytuowane w gamie wyposażone były w hydropneumatyczny system „Hydractive II” – układ zawieszenia sterowany elektronicznie, ograniczający boczne przechyły nadwozia i poprawiający trzymanie się drogi bez negatywnych skutków dla komfortu jazdy. W 1994 roku na rynku pojawia się wersja Activa, w której nadal oferowany jest system Hydractive II, ale uzupełniony o dwa siłowniki zapobiegające przed przechyłem bocznym większym niż 0,5 stopnia, co wymagało zwiększenia liczby kul zawieszenia do 10.

Tak wyposażona Xantia mogła pokonywać zakręty bez przechyłów bocznych nadwozia. Technologia ta doprowadziła do opracowania przez firmę Michelin specjalnych opon. W 1995 roku w sprzedaży pojawiła się Xantia kombi. W 1997 roku Xantia przeszła facelifting. Wreszcie w 1998 roku w modelu Xantia jako pierwszym w Grupie PSA zostaje wprowadzony nowy silnik wysokoprężny 2.0 HDi ze wspólną listwą wysokociśnieniowego wtrysku paliwa. Komfort, bezpieczeństwo, nowoczesne technologie i przyjemność prowadzenia samochodu to kluczowe określenia tego rynkowego nowicjusza w 1993 roku.

W tamtych czasach model ten oferował niedościgniony poziom komfortu na fotelach z pikowaną tapicerką, która stała się znakiem rozpoznawczym Xantii i modeli, które po niej następowały. W kabinie Xantia prezentowała pełną harmonię barw i materiałów wkomponowanych w funkcjonalnie urządzoną przestrzeń. Ponadto była to kabina wzmocniona, o sztywniejszej konstrukcji i zbudowana z grubszych blach zabezpieczonych antykorozyjnie oraz posiadająca dodatkowe wzmocnienia w drzwiach dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy.

News will be here