Seat Marbella to nie tylko samochód, który od lat utrzymuje kultowy status wśród miłośników motoryzacji. Jako istotny element strategii rozwoju hiszpańskiej marki w latach 80., Marbella wyróżniła się jako ikona dostępności i funkcjonalności, odzwierciedlająca wieloletnią tradycję firmy w projektowaniu samochodów, które po prostu są częścią życia ludzi.
Seat Marbella zadebiutował pod koniec 1986 r. jako rozwinięcie koncepcji Fiata Pandy. Model ten, zmodyfikowany pod względem mechaniki i designu, zrewolucjonizował hiszpańskie ulice jako odpowiedź na potrzeby rynkowe dotyczące ekonomicznego i niezawodnego pojazdu miejskiego. Dzięki swojej prostocie, funkcjonalności i atrakcyjnej cenie szybko zdobył serca kierowców, stając się symbolem niezależności. Do zakończenia sprzedaży w 1999 r. sprzedał się w liczbie ponad 616 tys. egzemplarzy.
Nadwozie o długości 3,48 m skrywało 4-miejscowe wnętrze, w którym wygospodarowano przestrzeń na 272 litry bagażu. Dzięki sporemu prześwitowi i wytrzymałemu zawieszeniu Marbella świetnie sprawdzała się na drogach z nawierzchnią o gorszej jakości. Lekka konstrukcja pojazdu sprawiała, że mógł on być z powodzeniem napędzany silnikiem o pojemności zaledwie 903 cm3.
– Seat Marbella to ucieleśnienie prostoty, praktyczności i efektywności, które okazały się kluczem do demokratyzacji mobilności. Jesteśmy dumni, że możemy dziedziczyć i kontynuować te wartości, dostarczając pojazdy, które spełniają współczesne oczekiwania, nie zapominając tradycji – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek Seat i Cupra.