Zdrowe śniadanie

Co podać na śniadanie, żeby dzieci miały dużo energii, nie było nudno, smakowało, a przygotowanie nie zajmowało dużo czasu? To pytanie zadajemy sobie niemal każdego poranka. Jak zwykle rano nie ma czasu. Dzieci nie chcą wstać, my śpieszymy się do pracy, a czas nieubłaganie goni.

Najłatwiej podać mleko z płatkami, parówki i herbatę z cukrem. A do szkoły na drugie śniadanie wkładamy do tornistra drożdżówkę i słodki napój, niestety często gazowany. Dlaczego nie zastanawiamy się nad tym, od czego zaczynają dzień nasze ukochane dzieci? Zwracamy uwagę czy koszulka jest czysta, czy spodnie uprasowane, lub czy strój na w-f spakowany, to czemu nie przywiązujemy wagi do tego czym karmimy dzieci? Okazuje się, że robimy to odruchowo.
Odżywianie dzieci to odpowiedzialność, która wymaga staranności i uwagi. Wykształcanie prawidłowych nawyków żywieniowych to inwestycja w zdrowie. Nasze wysiłki to mniej chorób, silniejszy organizm i wyższa odporność. Oznacza dla rodziców mniej problemów. Dzieci, aby sprostać codziennym wysiłkom w szkole muszą mieć dużo siły, energii. To również duży wysiłek umysłowy. A wrogiem wartościowego mądrego odżywiania jest monotonia, która prowadzi do niedoborów ważnych składników i ma wpływ na wykonywanie obowiązków szkolnych. Ogromnym problemem jest również ogromna ilość cukru w diecie. Słodkie płatki śniadaniowe, deserki mleczne, sklepowe jogurty owocowe czy czekoladowe kremy do smarowania pieczywa to nie tylko przyczyna próchnicy zębów, ale nadwagi, cukrzycy oraz innych schorzeń wynikających ze zbyt słodkiej diety. Wiele schorzeń cywilizacyjnych ma swój początek w nieprawidłowym odżywianiu w dzieciństwie i wykształcenie złych nawyków żywieniowych w życiu dorosłym.
Spróbujmy ustalić z dziećmi codzienne śniadaniowe menu. Niech to będą ich propozycje. Wybierajmy urozmaicone, ale szybkie śniadania. W weekend można przygotować granolę lub mieszankę zdrowych, pełnowartościowych płatków z orzechami i suszonymi owocami. Rano wystarczy dodać maślankę, kefir, jogurt naturalny lub mleko. Eliminujemy cukier, a odruch jedzenia porannych płatków śniadaniowych pozostaje. Kolejna propozycja to jajecznica na maśle lub z dodatkami – szynką, pomidorami i szczypiorkiem. Jajka gotowane, smażone, w koszulce z sosami i warzywami. Będzie kolorowo i smacznie. Tosty?! Kto nie lubi tostów z serem i ketchupem? Jeśli poranek pozwala to zachęcam do zrobienia naleśników lub placuszków z dżemem ewentualnie owocami. Ciasto naleśnikowe można zrobić wieczorem i wstawić do lodówki. Będzie szybciej. Oczywiście kanapeczki z pastami – warzywnymi, rybnymi, jajecznymi czy twarogowymi. Różnorodne pieczywo – chleby i bułeczki. Zupy mleczne – kluski lane, owsianka lub kasza manna z owocami albo syropem. Najlepiej ustalić tygodniowe smaczne poranki, wieczorem wykonać większość pracy i zbędny stres co znowu podać na śniadanie stanie się przyjemnym porankiem z rodziną. „Akademia Kreatywności” życzy smacznych pomysłów! (es)