Chełm – wielki projekt

Podczas Kongresu „Polska Wielki Projekt”, który tym razem odbył się w Chełmie debatowano o gospodarce, „zielonej rewitalizacji” oraz przemianie, jaką przejdzie miejska komunikacja po wprowadzeniu autobusów na wodór.

Spotkanie w auli Państwowej Szkoły Muzycznej w Chełmie było częścią cyklu spotkań (po jednym w każdym województwie planowanych do końca 2023 r.) pod nazwą „Polska Wielki Projekt”. Zainicjowano je 11 lat temu, a celem tych cyklicznych konferencji z samorządowcami i mieszkańcami jest omawianie najważniejszych dla danego regionu zagadnień i nagłaśnianie lokalnych potrzeb.

W pierwszym panelu dyskusyjnym kongresu, zorganizowany w naszym mieście, uczestniczył Jakub Banaszek – prezydent Chełma, a także Bartłomiej Pawlak – wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Anna Włodarczyk-Chwesiuk – dyrektor zarządzający firmy Success Logistic Group i Zdzisław Szwed – członek zarządu województwa lubelskiego. Mówiono o wpływie epidemii na działalność firm, problemach małych i średnich miast oraz sposobach ich rozwiązania, pracy zdalnej i inwestycjach w Chełmie.

Prezydent Banaszek mówił m.in. o projekcie, na który miasto pozyskało 100,5 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czyli zakup 26 zeroemisyjnych, napędzanych wodorem autobusów, które za półtora roku mają wozić pasażerów w mieście. Prezydent stwierdził, że inwestycje muszą odpowiadać potrzebom mieszkańcom.

– Realizujemy także inne przedsięwzięcia, na przykład projekt „Fabryka”, wspólnie z ARP, który zakłada budowę nowoczesnego biurowca – mówił. – Dobre warunki do życia to oczywiście praca, ale nie tylko. Ważne są również kwestie społeczne, rozrywka. Pracujemy nad tym, by rozwijać ten obszar. Planujemy na przykład wprowadzenie karty chełmianina. Obecnie prowadzone są analizy w tym zakresie. Będzie to pakiet ulg dla naszych mieszkańców, ale ułatwi to również korzystanie ze sfery kulturalno-rozrywkowej.

Z. Szwed zasygnalizował m.in., że problemem całego regionu jest niska płaca średnia, która w województwie lubelskim wynosi ok. 4 tys. złotych, a w mazowieckim ok. 6 tys. Wskazał, że receptą jest m.in. inwestycja w rozwój infrastruktury i przypomniał, iż w ostatnich latach region otrzymał poważny impuls w tym zakresie.

Perspektywę lokalnych przedsiębiorców przedstawiła A. Włodarczyk-Chwesiuk.

W drugiej części spotkania mówiono o zielonej rewitalizacji infrastruktury miejskiej. W panelu uczestniczyli: Grzegorz Kądzielawski – wiceprezes Zarządu Grupa Azoty S.A., Mariusz Wdowczyk – prezes ARP E-Vehicles, Mariusz Domeradzki – prezes ARP Operator i Mariusz Chudoba – prezes Chełmskich Linii Autobusowych. Prezes CLA mówił o przemianie, jaką przejdzie miejska komunikacja po wprowadzeniu autobusów na wodór. Przypomniał też, że za kilka tygodni tabor spółki wzmocnią niskoemisyjne Solarisy.

Chudoba zwrócił uwagę, że rewitalizacji wymaga pozostała infrastruktura związana z transportem publicznym, tj. przystanki, ale zapowiedział w najbliższym czasie działania także i w tym zakresie (na początek wymienionych ma być kilkadziesiąt wiat przystankowych). Na temat zeroemisyjnego transportu opowiadał M. Wdowczyk, prezes ARP E-Vehicles.

Jeden z elektrycznych autobusów, dostarczonych przez tę instytucję był testowany przez CLA w tym roku. G. Kądzielawski, przedstawiciel Grupy Azoty S.A., mówił m.in. o produkcji paliwa wodorowego, które ma być paliwem przyszłości. Z kolei M. Domeradzki, prezes ARP Operator, spółki, która – wiele na to wskazuje – będzie realizować w Chełmie projekt „Fabryka”, zwracał uwagę, że nowoczesne budownictwo powinno uwzględniać kwestie ekologiczne.

Po kilkugodzinnym panelu dyskusyjnym uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać koncertu muzyki polskiej XIX i XX wieku oraz przebojów operetkowych. (opr. mo)

News will be here