Chmielaki na minusie, ale promują

Organizacja tegorocznych Chmielaków pochłonęła 425 tys. zł, a impreza przyniosła 343 tys. zł dochodu. Do najstarszego w Polsce święta chmielarzy i piwowarów Krasnystaw dołożył więc 82 tys. zł. Przy okazji jednak doskonale się wypromował.

 

Gdy kilka lat temu Krasnystaw zrezygnował z biletowania Chmielaków wiadomo było, że czasy, w których miasto zarabiało na swojej sztandarowej imprezie, najprawdopodobniej miną bezpowrotnie. Nie dziwi więc za bardzo, że w tym roku do święta chmielarzy i piwowarów samorząd musiał dołożyć. Na ostatniej sesji rady miasta udostępniono sprawozdanie z imprezy. Wynika z niego, że Chmielaki 2016 kosztowały 425 tys. zł. Najwięcej (158 tys. zł) pochłonęło sfinansowanie gwiazd (Czerwone Gitary, Bednarek i Ewelina Lisowska), a także zorganizowanie wyborów Miss i przeglądu kapel. 45 tys. zł kosztował Półmaraton, a 42 tys. zł obsługa techniczna sceny i telebimu. 41 tys. zł miasto wyłożyło na ochronę Chmielaków, a 33 tys. zł na noclegi i wyżywienie artystów, delegacji zagranicznych czy policjantów. Po stronie dochodów ze święta Chmielarzy mamy 343 tys. zł. Z tego sprzedaż miejsc handlowych, opłata targowa i wesołe miasteczko dało 143 tys. zł, sprzedaż miejsc handlowych dla browarów – 97 tys. zł, sponsorning – 44 tys. zł, a zwrot podatku VAT – 17 tys. zł. Okazuje się zatem, że do tegorocznych Chmielaków Krasnystaw musiał dołożyć 82 tys. zł. Z drugiej jednak strony nie sposób nie docenić walorów promocyjnych imprezy. Za 82 tys. zł miasto nie znalazłoby lepszej i skuteczniejszej reklamy.

Na Chmielaki przyjechało kilkanaście tysięcy ludzi z całej Polski. W ramach kampanii reklamowej billboardy informujące o krasnostawskiej imprezie pojawiły się m.in. w Warszawie, Zamościu czy Lublinie, a banerów było aż 43 (m.in. w Chełmie, Zamościu, Tomaszowie Lubelskim, Lublinie, Włodawie i nad Jeziorem Białym). Wykonano nową stronę internetową Chmielaków i film promocyjny, który obejrzało ponad 318 tysięcy ludzi! Święto było również rekordowe pod względem liczby uczestniczących browarów (aż 64). Rekordowy był Konsumencki Konkurs Piw, do którego przystąpiło 296 piw z 47 browarów. „Wprowadzone w tym roku nowe rozwiązania będą w znacznej mierze kontynuowane w latach kolejnych, zmierzając do ciągłego udoskonalania i profesjonalizacji, a także dalszego budowania marki imprezy” – czytamy w sprawozdaniu z Chmielaków 2016 podpisanym przez Krzysztofa Gałana, sekretarza miasta Krasnystaw. „Z pewnością zwiększona zostanie liczba miejsc dla browarów kraftowych, a część gastronomiczna zostanie wzbogacona o foodtrucki i kulinaria związane z piwem. Formuła strefy na terenie Dworku Starościńskiego zostanie utrzymana, a nawet rozbudowana” – zapowiada Gałan. (kg)