Czy to prawdziwy rachmistrz?

Wielu mieszkańców Chełma i okolic ma wątpliwości, czy dzwoni do nich „prawdziwy” rachmistrz spisu powszechnego i obawia się podawać przez telefon swoje dane.

Osoby, które nie wypełniły jeszcze obowiązku udziału w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021, mogą spodziewać się telefonu od rachmistrza. Jeśli do nas zadzwoni – zgodnie z przepisami – nie można odmówić mu przekazania danych. Należy jednak wiedzieć od czego rozpocznie się rozmowa.

Główny Urząd Statystyczny informuje, że każdy respondent, do którego zadzwoni rachmistrz spisowy, zobaczy na ekranie swojego telefonu numer 22 828 88 88 lub numeru infolinii spisowej 22 279 99 99. Jest to gwarancja dla mieszkańca, że dzwoni do niego rachmistrz spisowy, a nie osoba podszywająca się pod niego. Rachmistrz przedstawi się, poda nazwę instytucji, z której dzwoni, a także na życzenie respondenta numer identyfikatora służbowego.

Zapyta też o nr PESEL, który jest niezbędny aby przystąpić do wywiadu. Respondent w trakcie wywiadu ma możliwość potwierdzić tożsamość rachmistrza na stronie internetowej rachmistrz.stat.gov.pl wprowadzając informacje, które od niego uzyska, tj. imię, nazwisko oraz 3 wybrane cyfry identyfikatora z pozycji wylosowanych przez system. Ale wiele osób starszych nie korzysta z komputera i internetu, więc jest też drugi sposób na sprawdzenie tożsamości rachmistrza.

W tym celu można zadzwonić na infolinię spisową – 22 279 99 99. Jeśli sprawdzony przez nas rachmistrz okazał się oszustem, należy powiadomić o tym konsultanta na infolinii spisowej lub skontaktować się z Gminnym Biurem Spisowym. Można też zawiadomić policję i na tę okoliczność warto zanotować numer telefonu, z którego do nas dzwoniono. (opr. mo)

News will be here