Dzieje się na dwunastce

Droga krajowa nr 12 staje się coraz bardziej bezpieczna dla pieszych. W Chojnie Nowym, gdzie miało miejsce wiele wypadków, dobiega końca budowa chodnika i ścieżki rowerowej, a podobne powstaną wkrótce w Brzeziczkach i Struży w powiecie świdnickim. Drogowcy naprawiają też najbardziej zniszczone odcinki.

Przez ostatnie lata Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad niewiele robiła nad poprawą bezpieczeństwa na krajowej „dwunastce”, na odcinku Chełm – Piaski. Sytuacja zmieniła się, gdy pięć miesięcy temu dyrektorem lubelskiego oddziału GDDKiA został chełmianin, Mirosław Czech.

Sama nawierzchnia drogi, która w latach 2002-2003 na całym ponad 40-kilometrowym odcinku przeszła gruntowną przebudowę, w wielu miejscach jest skoleinowana i żeby poprawić komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, należałoby ją wymienić. Drogowcy na razie naprawiają najbardziej zniszczone odcinki.

W kilku miejscowościach już dawno powinny powstać chodniki, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała, że problem dostrzega, ale nic nie robiła w kierunku likwidacji niebezpiecznych miejsc. Aż do bieżącego roku. Z inicjatywny m.in. dyrektora Czecha powoli dobiega końca budowa chodnika i ścieżki rowerowej w Chojnie Nowym, gdzie w poprzednich latach dochodziło do wielu potrąceń pieszych, w tym też śmiertelnych. Podobny ciąg pieszo-rowerowy powstanie wkrótce w Brzeziczkach i Struży w powiecie świdnickim.

Dyrektor Czech zapowiada również remont mocno zniszczonej nawierzchni drogi w Kamionce. Sam jeżdżąc codziennie do pracy w Lublinie ma możliwość dokonania dokładnej oceny stanu krajowej „Dwunastki”. Może zajmie się również poprawą bezpieczeństwa na niebezpiecznym odcinku wjazdowym do Chełma, gdzie na pagórkach, ograniczających widoczność, dochodzi regularnie do ryzykownych zachowań kierowców, skutkujących śmiertelnymi wypadkami. Zainteresowanie tą sprawą obiecywała też kiedyś na naszych łamach wicemarszałek Sejmu Beata Mazurek.

Chełmianie nie ukrywają jednak, że z utęsknieniem czekają na budowę drogi ekspresowej do Piask, wraz z obwodnicą północną Chełma. Co istotne, prace nabierają tempa. GDDKiA sprawdza oferty firm, które przystąpiły do przetargu na opracowanie koncepcji programowej S12 z Piask do Dorohuska, z uwzględnieniem obwodnicy. O zamówienie zabiega dziewięć biur projektowych i konsorcjów. Prawie 75-kilometrowa trasa została podzielona na trzy odcinki: pierwszy z Piask do początku obwodnicy Chełma, drugi to obwodnica miasta, a trzeci – dalszy odcinek do granicy w Dorohusku. Wkrótce jest planowane podpisanie umów z wykonawcami. (s)

News will be here