„Ekonomy” w Paryżu

Uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych i III Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie odwiedzili szkołę partnerską we Francji – Liceum im. Juliusza Verne`a w podparyskim Limours. Ośmioro uczniów naszej szkoły pod opieką nauczycieli, koordynatorów projektu – Pawła Ciesielczuka oraz Macieja Niedzielskiego – spędziło niezapomniane chwile z uczniami i nauczycielami we francuskiej szkole. Przedstawiamy relację jednej z uczestniczek wyjazdu.

– Po przyjeździe do Limours, zostaliśmy przydzieleni do zaprzyjaźnionych rodzin francuskich w pobliskich miejscowościach. Przez tydzień uczyliśmy się i zwiedzaliśmy okolicę w towarzystwie młodzieży francuskiej. Poznaliśmy szkołę partnerską, biorąc udział w zajęciach lekcyjnych i spędzając wolny czas z naszymi rówieśnikami. Uczestniczyliśmy w lekcjach języka angielskiego, francuskiego, informatyki, a nawet trenowaliśmy grę w badmintona. Dzięki naszym prezentacjom multimedialnym uczniowie z Limours poznali także chełmskie „Ekonomy” oraz różne aspekty życia w naszym kraju, np. polską muzykę, kino, atrakcje turystyczne. Bardzo podobała nam się „gra uliczna” zorganizowana przez Francuzów – spacerowaliśmy po ulicach Limours, szukając odpowiedzi na pytania związane z miasteczkiem. Poznawaliśmy w ten sposób historię tej miejscowości, jej zabytki i ważne miejsca. W ramach wizyty spędziliśmy trzy dni w Paryżu – byliśmy w słynnym Luwrze, na Polach Elizejskich, widzieliśmy Łuk Triumfalny oraz wieżę Eiffla, odwiedziliśmy historyczną dzielnicę Paryża – Montmartre wraz z bazyliką Sacre Coeur oraz galerię handlową Lafayette. Udaliśmy się w rejs statkiem po Sekwanie, podczas którego mogliśmy zobaczyć Paryż z innej perspektywy, obserwując najsłynniejsze miejsca, m.in. Pałac Inwalidów, budynek Zgromadzenia Narodowego, Katedrę Notre-Dame i wiele innych zabytków. Ostatni dzień pobytu był okazją do wspólnej zabawy oraz, niestety, pożegnania. Wizyta w Limours dała nam możliwość poznania innego kraju, jego kultury, systemu edukacji, oraz stylu życia rówieśników z Francji. Taka przygoda motywuje nas do nauki języków obcych oraz buduje poczucie przynależności do rodziny europejskiej. Z niecierpliwością oczekujemy przyjazdu naszych francuskich przyjaciół do Chełma w przyszłym roku szkolnym. (s)