Elektrobusy lekiem na smog

W Lublinie pojawią się nowe elektrobusy. Pod koniec 2019 roku Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił kolejne dwa przetargi, tym razem na dostawę łącznie 12 autobusów elektrycznych.


Pojazdy będą niskopodłogowe, a ich długość wyniesie 12 metrów. – Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką, bramki liczenia pasażerów oraz trzy podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych – wylicza Monika Fisz, podinspektor ds. marketingu i kontaktów z mediami w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Dostawy pojazdów są przewidziane w listopadzie 2021 roku (7 sztuk) oraz w kwietniu 2022 roku (5 sztuk). Siedem elektrobusów zostanie skierowanych na linie numer 1, 6 i 7. Kolejnych pięć ma kursować na linii numer 2. Przetargi zostały już ogłoszone. ZTM czeka na oferty do 7 lutego.

Przypomnijmy, że na początku grudnia ubiegłego roku ZTM i firma Solaris podpisały umowę na dostawę 20 autobusów elektrycznych (a także 15 trolejbusów). Całkowita wartość kontraktów to ponad 106 milionów złotych. Dostawy są rozłożone na okres od listopada 2020 roku do września 2021 roku. W pierwszej kolejności do Lublina ma trafić 5 trolejbusów.

Autobusy będą wyposażone m.in. w baterie przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia będzie napędzać silnik o mocy 160 kilowatów. Na dachu znajdą się panele fotowoltaiczne. Pozwolą one „optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu”. Prawdopodobnie autobusy będą jeździć na liniach numer 13, 23 i 29.

Grzegorz Rekiel