Handlowcy niczym kukułki

7 nałożonych mandatów na kwotę 2300 złotych to efekt kontroli tzw. nieruchomości niezamieszkałych, czyli np. sklepów i lokali usługowych odnośnie zagospodarowania odpadów na terenie Czechowa. Nieprawidłowości było jednak więcej.


Wyjaśnijmy, że w Lublinie nieruchomości niezamieszkałe nie są włączone do gminnego systemu odbioru i zagospodarowania odpadów. Właściciele tego typu nieruchomości powinni mieć podpisane odrębne umowy na odbiór i zagospodarowanie śmieci oraz mieć oddzielne pojemniki. Było to sprawdzane podczas kontroli, którą od 20 marca na terenie Czechowa prowadzili strażnicy miejscy i pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska UM.

Ratusz przedstawił wyniki. Strażnicy wykryli sporo nieprawidłowości. – W przypadku 158 obiektów odpady wrzucane były do pojemników komunalnych. Pojemniki zostały wskazane przez pracowników i właścicieli lokali. W 7 przypadkach nałożono mandaty karne na kwotę 2300 zł – wylicza Olga Mazurek-Podleśna z biura prasowego ratusza. Dlaczego wystawiono tylko siedem mandatów, skoro nieprawidłowości było więcej?

– Mandaty nałożono na podmiot nie posiadający umowy i wyrzucający śmieci do pojemników komunalnych. W 158 przypadkach zastrzeżenia dotyczyły podmiotów mających podpisaną umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Pracownicy i właściciele lokali wskazali przeznaczone dla mieszkańców pojemniki, do których wrzucają śmieci. Po przeprowadzonej kontroli administracje osiedli przedstawiły nowe aneksy umów.

Zostały też dostawione pojemniki na śmieci dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – tłumaczy Robert Gogola, rzecznik Straży Miejskiej w Lublinie. W niektórych przypadkach strażnicy nie mieli żadnych zastrzeżeń – 44 przedsiębiorców podpisały umowy we własnym zakresie i posiadało odrębne pojemniki.

Strażnicy planują kolejne kontrole w innych częściach miasta. Będą prowadzone w oparciu o zaplanowane harmonogramy, jak i interwencyjne zgłoszenia.

Grzegorz Rekiel