Hulajnogi – miasto ani nie płaci, ani nie zarabia

W Chełmie uruchomiono system elektrycznych hulajnóg. Nadzoruje go firma Lime. – Ani miasto nie płaci Lime, ani Lime nie płaci miastu – mówi Grzegorz Zarzycki z urzędu miasta, pytany o to czy prywatny inwestor ponosi jakieś koszty z tytułu użytkowania chełmskich ulic, chodników i parkingów.

W poniedziałek, 4 kwietnia, na placu Gdańskim oficjalnie wystartował system elektrycznych hulajnóg firmy Lime. W inauguracji przedsięwzięcia wziął udział prezydent Chełma Jakub Banaszek. – Mieszkańcy Chełma zyskali dziś nową formę transportu. Mam nadzieję, że hulajnogi przyjmą się na naszych drogach i staną się alternatywą dla podróży samochodem, redukując tym samym emisję dwutlenku węgla w mieście – mówił podczas wydarzenia Banaszek.

Aby skorzystać z hulajnóg należy pobrać aplikację Lime na telefon z systemem Android bądź iOS, a następnie zeskanować znajdujący się na kierownicy kod QR. Docelowo na terenie Chełma ma pojawić się 150 hulajnóg w wybranych lokalizacjach.

Jak to się stało, że to właśnie Lime, a nie jakiś inny prywatny inwestor, trafił do Chełma? Czy był jakiś przetarg na organizację tego typu przedsięwzięcia? Czy firma płaci miastu za to, że korzysta z ulic, chodników i parkingów? Czy Chełm w jakikolwiek sposób zarabia na tych hulajnogach, a może dopłaca do interesu?

– Ani miasto nie płaci Lime, ani Lime nie płaci miastu – komentuje Grzegorz Zarzycki z urzędu miasta. Podkreśla, że inicjatywa firmy Lime jest w całości prywatna. Miasto jej nie dofinansuje. – Rozpoczęcie takiej działalności nie wymaga przetargu, ponieważ jest to przedsięwzięcie prywatnego podmiotu, który prowadzi autonomiczną działalność – mówi Zarzycki. – Dodatkowo pragniemy zaznaczyć, że firma organizuje swoje sieci w przeważającej mierze w wielkich miastach. Tym bardziej cieszy nas, że zainteresowała się działalnością w Chełmie. Co istotne, wejście Lime do naszego miasta, nie wyklucza działalności innych firm tego typu – informuje.

Zgodnie z zasadami operatora, hulajnogę powinno się parkować w wyznaczonych do tego miejscach. Szczegółowe lokalizacje są podane w aplikacji. W przypadku braku lokalizacji, można zaparkować równolegle do chodnika, jak najbliżej jego zewnętrznej krawędzi (najdalej od jezdni). Lime apeluje jednak, aby pozostawiona szerokość chodnika nie utrudniała ruchu i była nie mniejsza niż 1,5 m, aby np. nie utrudniać poruszania osobom niewidomym i niepełnosprawnym. (kg)

 

News will be here