Idzie nowe, wraca stare

Z racji rozpoczynającego się roku szkolnego Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie wprowadza nowy rozkład jazdy. Pojawia się w nim kilka nowości. Wśród nich szybkie linie „Z”, powrót starej trasy nocnej „trójki”, wydłużenie dwóch tras do Elizówki.


W dni powszednie pojazdy na głównych liniach komunikacji miejskiej jeżdżące przez centrum ( 10, 31, 57) znów będą kursowały co kwadrans. Trolejbusowa 151 w godzinach szczytu będzie podjeżdżała nawet co 5-7 minut.
Jeśli chodzi o nowości – ZTM uruchamia nową linię nr 52. Połączy ona Świdnik Duży z Lublinem na trasie: Brama Krakowska – Lubartowska – al. Tysiąclecia – Mełgiewska – Turystyczna – Świdniczek – Biskupie – Świdnik Mały – Świdnik Duży – Świdnik Duży – Leśniczówka. Kursy jedynie w dni powszednie – na początek dziesięć dziennie, z przerwami od jednej do dwóch godzin.
Na wniosek Lubelskiego Rynku Hurtowego w Elizówce linie 23 i 42 skierowane zostaną na tamtą pętlę zamiast w sąsiedztwo nowo otwartej Ikei. Pojadą ulicami Wojtasa, Do Dysa, Spółdzielczości Pracy, Elizówka. Z Jastkowa do miejscowości Wygoda (przez Piotrawin) ZTM wydłuży trasę linii numer 20. Będzie to osiem wydłużonych kursów tylko w dni powszechne.
Nocna „trójka” wraca na Sławinek po oddaniu do użytku przebudowanego skrzyżowania Ducha, Sikorskiego i Solidarności pierwszy kurs już z 4 na 5 września.

Szybkie „zielone” linie do zajezdni

Zupełną nowinką są linie zjazdowe „Z”, nazwane zielonymi. Jest tutaj dziewięć wariantów szybkich tras. Każda kończy lub zaczyna się na pętli głównego lubelskiego przewoźnika, MPK. To pilotażowy projekt ZTM. – Istotą tej linii jest wykorzystanie tzw. tras zjazdowych naszego miejskiego przewoźnika MPK Lublin. Chcemy wykorzystać ten potencjał w nowy sposób (grupy linii zjazdowych, ukierunkowanych jedną trasą do zajezdni). Inne nazewnictwo linii przede wszystkim ma na celu zwrócić uwagę pasażerów na uzupełnienie dotychczasowej oferty przewozowej. Podkreśli też jej odrębność (nie jest to typowa dwukierunkowa linia regularna) – informuje ZTM.
Zarząd będzie monitorował popularność linii „Z”. Jeżeli projekt wypali, będzie rozszerzany na kolejne kierunki zjazdowe. „Zielonymi”, szybkimi trasami dojedziemy np. na Felin z alei Solidarności, Tysiąclecia i Witosa. Na początek „zetki” ułatwią życie mieszkańcom zachodniego rejonu miasta, którzy chcieliby szybko dostać się na Tatary, Kalinę czy Felin. Dojedziemy tu ze Zbożowej, Sławinkowskiej, Dębówki, Jastkowa, Dąbrowicy, Lipniaka, ronda Honorowych Krwiodawców, Poligonowej czy Wądolnej.
Objazdy przy budowach
Przypomnijmy też o obowiązujących do odwołania objazdach. Na czas prac na fragmencie Wojciechowskiej (Morwowa – al. Kraśnicka) nie wjedziemy tu liniami 39 i 79. Z kolei 10, 12, 161 i N2 objeżdżają przebudowywany fragment Bohaterów Monte Cassino, między ul. Krasińskiego a Zana. BCH

Trasy linii „Z” w Lublinie

– Zbożowa – Sławinkowska – Willowa – Ducha – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków

– Sławinkowska – Willowa – Ducha – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej –Pancerniaków

– Dębówka – al. Warszawska – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej –Pancerniaków

– Jastków – biblioteka – Jastków – Dębówka – al. Warszawska – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków

– Dąbrowica – Nałęczowska – Al. Kraśnicka – Sikorskiego – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków

– Lipniak – Wojciechowska – al. Kraśnicka – Sikorskiego – al Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków

– Rondo Krwiodawców – Sikorskiego – al Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej -Pancerniaków

– Poligonowa – Zelwerowicza – Bohaterów Września – Ducha – al Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków

– Wądolna – Ślężan –Nałęczowska – al. Kraśnicka – Sikorskiego – al Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków CH