Inteligentny automat od Kia

Kia Motors Corporation opracowała pierwszy na świecie system zarządzania pracą przekładni automatycznej, który z wyprzedzeniem dostosowuje bieg do profilu drogi i do warunków ruchu. Kia planuje wdrożyć tę technologię w przyszłych modelach. W związku z opracowywaniem tego systemu firma zarejestrowała kilkadziesiąt patentów zarówno w Korei Południowej, jak i za granicą.

Dzięki systemowi Smart Drive Mode (wybór profilu jazdy), oferowanemu do większości modeli marek Kia, przekładnie automatyczne już dzisiaj dostosowują moment i prędkość zmiany przełożeń do preferencji kierowcy. Nowy system zarządzania pracą skrzyni biegów jest pierwszym, który automatycznie dostosowuje bieg do profilu drogi i warunków ruchu. Pracą systemu steruje jednostka kontrolna, która w czasie rzeczywistym zbiera i przetwarza informacje z różnych źródeł – nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, a także z kamery i radaru wykorzystywanych do działania aktywnego tempomatu.

Dane z nawigacji 3D obejmują wszelkie informacje nie tylko o profilu drogi – wysokości nad poziomem morza, kącie nachylenia podjazdu lub zjazdu i krzywiźnie zakrętu, ale również o zdarzeniach na drodze i aktualnych warunkach ruchu. Radar wykrywa prędkość poprzedzających pojazdów i odległość do nich. Kamera, która widzi linie wyznaczające pas ruchu, dostarcza informacji o przebiegu drogi. Jednostka sterująca, wykorzystując i przetwarzając dane wejściowe, w czasie rzeczywistym przewiduje optymalny scenariusz zmiany biegów za pomocą algorytmu, który korzysta ze sztucznej inteligencji i dostosowuje przełożenie odpowiednie do danej sytuacji.

Na przykład, gdy spodziewane jest spowolnienie ruchu, a radar nie rejestruje zmiany prędkości poprzedzającego samochodu, następuje automatyczne rozłączenie sprzęgła, aby ograniczyć zużycie paliwa. Podczas testów samochodu z nowym systemem na krętej drodze częstotliwość zmian przełożeń była mniejsza o około 43 procent w porównaniu z autami bez tego systemu. Kierowcy, dzięki nowemu systemowi zarządzania pracą przekładni automatycznej, o 11 procent rzadziej korzystali z hamulców, co nie tylko ogranicza ich zużycie, ale również zmęczenie kierowcy w czasie jazdy.

Gdy potrzebne jest gwałtowne przyspieszenie, na przykład podczas włączania się do ruchu na autostradzie, system wyboru profilu jazdy automatycznie przełącza się na tryb Sport. Po osiągnięciu stałej prędkości jazdy system automatycznie wraca do wcześniejszego trybu jazdy. Dodatkową funkcją nowego systemu jest wykorzystywanie hamowania silnikiem, gdy tylko kierowca zwolni pedał przyspieszenia, na przykład, przed progami zwalniającymi, podczas zjazdu czy zmiany ograniczenia prędkości przy wjeździe w teren zabudowany.