Kierowcy pod nadzorem alkomatów

Pierwszych pięć autobusów marki Ursus wyjedzie na ulice Lublina do końca czerwca br.

Piętnaście nowych przegubowych autobusów marki Solaris obsłuży linie nr: 10, 17 czy 55. W ostatnich dniach miasto podpisało też umowę na dostawę dziesięciu nowych, 12-metrowych ursusów. Nowością jest specjalny system kontroli trzeźwości kierowców.


MPK będzie dzierżawić solarisy przez 10 lat od konsorcjum Solaris Bus & Coach S. A. oraz Millennium Leasing Sp. z o.o. Koszt dzierżawy to 31 milionów złotych. Nowe autobusy (15 sztuk) są niskopodłogowe, przystosowane do przewożenia osób niepełnosprawnych; klimatyzowane. Spełniają też europejskie normy środowiskowe. Ciekawostką są w nich porty USB i bramki do zliczania pasażerów. – Autobusy wyposażone są też w alkomaty, – kierowca nie uruchomi silnika, dopóki nie wykona testu. Jeśli byłby pod wpływem alkoholu, autobus zwyczajnie nie pojedzie. To pierwsze takie autobusy w lubelskiej komunikacji miejskiej. Jest też w nich przycisk, którym kierowca z I zmiany wymusza test trzeźwości dla kierowcy z II zmiany. Poza tym, po wyłączeniu silnika i ponownym jego uruchomieniu autobus może bez ponownego testu trzeźwości kierowcy jechać najwyżej przez 15 minut. To oznacza, że jeśli np. kierowca ma przerwę śniadaniową (20 minut), bądź też stoi na pętli nawrotowej, czekając, na następny kurs, to ponownie musi wykonać test – wyjaśnia Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.
Nowością jest też możliwość zapłacenia za przejazd kartą. Usługa w autobusowych biletomatach będzie dostępna za około 2 tygodnie. Nowy tabor sukcesywnie zastępować będzie najstarsze pojazdy: neoplany i jelcze. Miasto zamawia również trolejbusy wyposażone w akumulatory, które mogą jeździć również poza trakcją. Na oferty dostawy 10 sztuk 12-metrowych trolejbusów ratusz daje czas do 26 marca. W nich także ma pojawić się bramka do liczenia pasażerów. Standardowo niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w monitoring, biletomaty, nagłośnienie, informację pasażerską i klimatyzację. Wkrótce ogłoszony zostanie też przetarg na dostawę i zakup 20 autobusów elektrycznych razem z czterema ładowarkami. Docelowo, w tym roku miasto planuje zakupić 32 autobusy elektryczne.
MPK podpisało również umowy na dostawę w formie dzierżawy dziesięciu 12-metrowych autobusów. Bezprzegubowe pojazdy dostarczy do Lublina wyłonione w ramach przetargu konsorcjum spółek Ursus Bus oraz mLeasing. Wartość oferty brutto wynosi 13 042 526,40 zł. – To już kolejna i na pewno nie ostatnia, po 38 trolejbusach i elektrycznym autobusie EKOVOLT, dostawa naszych pojazdów dla Lublina. W najbliższym czasie dostarczymy 15 przegubowych trolejbusów i 8 jednoczłonowych autobusów wyposażonych w silnik diesla w ramach kontraktu z ZTM Lublin. Realizacja obu przetargów sprawi, że Ursus postrzegany będzie nie tylko jako solidny pracodawca, ale także jako nieodłączny element miejskiego krajobrazu – powiedział Marek Pol, prezes zarządu Ursus Bus S.A. (EM.K.)

News will be here