Kobiecy wkład w motoryzację

Co łączy lusterka wsteczne, oznakowanie pasów ruchu oraz kierunkowskazy? To wykorzystywane w codziennej podróży udogodnienia jazdy samochodem, które zostały wynalezione przez pomysłowe kobiety. Pionierki motoryzacji zmieniły całą branżę i przetarły szlaki kolejnym pokoleniom kierowców. Oto pięć kobiet, które dzięki talentowi i odwadze zrewolucjonizowały świat samochodów.

June McCarroll (1867-1954) wyznaczyła pasy ruchu

Gdyby trzeba było wskazać jednego wynalazcę, który łączyłby kreatywność z determinacją, byłaby nim June McCarroll. W 1917 roku McCarroll, z zawodu lekarka, podczas jazdy do swojego kalifornijskiego gabinetu została zepchnięta przez ciężarówkę. Stwierdziła wtedy, że linia dzieląca jezdnię na dwie połowy zapobiegłaby temu wypadkowi. Jej pomysł pozostawał bez odpowiedzi ze strony lokalnych władz, lecz McCarroll postanowiła nie składać broni.

Własnoręcznie wymalowała pasy na wybranym odcinku drogi, a następnie wraz ze stowarzyszeniami kobiecymi rozpoczęła kampanię na rzecz rozszerzenia tej inicjatywy. W końcu władze Kalifornii uchwaliły prawo wprowadzające to rozwiązanie, przez co 5 600 kilometrów dróg stanowych podzielono linią, wyznaczając pasy ruchu. Dziś system znaków poziomych obowiązuje praktycznie na całym świecie.

Florence Lawrence (1886-1938) – gwiazda, kolekcjonerka, innowatorka

Florence Lawrence to jedna z najsłynniejszych hollywoodzkich aktorek przełomu XIX i XX wieku. Poza filmem miała wiele pasji, a jedną z najważniejszych była motoryzacja. Aktorka była prawdziwą miłośniczką samochodów. Wykorzystała swój kreatywny umysł, by zaprojektować ruchome łopatki wskazujące kierunek jazdy samochodu, a także znak STOP, który pojawiał się po naciśnięciu hamulca. Wynalazki te z czasem zamieniły się we współczesne kierunkowskazy i światła hamowania. Lawrence nigdy nie opatentowała swoich pomysłów, a jej wkład w rozwój branży jest nie do przecenienia.

Mary Anderson (1866-1953) opatentowała wycieraczki

Pewnego wietrznego dnia 1902 roku Mary Anderson, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy, zwiedzała z córkami Nowy Jork. Gdy jechały taksówką w zacinającym marznącym deszczu, Anderson zwróciła uwagę na kierowcę, który co chwila zatrzymywał się, aby usunąć śnieg i błoto z przedniej szyby. Tak wpadła na pomysł wycieraczek. Po powrocie do Alabamy Anderson zaczęła wspólną pracę z projektantem nad odpowiednim mechanizmem, sterowanym dłonią z wnętrza pojazdu. Opatentowała swój wynalazek, ale nie znalazła wtedy nikogo, kto chciałby go wykorzystać. Po wygaśnięciu patentu wycieraczki zaczęły być montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli.

Dorothy Levitt (1882-1922) – najszybsza kobieta na świecie

Brytyjka Dorothy Levitt przeszła do historii, kilkukrotnie ustanawiając światowe rekordy prędkości. Przykładowo, w 1905 roku zasiadła za kierownicą roadstera, rozpędzając go do 146 km/h. Dzięki swoim umiejętnościom zajęła się samochodami zawodowo. Podobno wśród osób, które uczyła jazdy, była nawet Królowa Aleksandra – żona Edwarda VII. W swojej książce z 1909 roku pt. „Kobieta i samochód” Levitt radziła prowadzącym kobietom, by zawsze miały przy sobie lusterko do spoglądania za siebie w razie potrzeby. Tą poradą autorka zapowiedziała powstanie ważnego wynalazku poprawiającego bezpieczeństwo podczas jazdy. Kilka lat później lusterka wsteczne stały się standardem na wyposażeniu wszystkich aut.

…oraz kobieta, która zachowała przeszłość SEAT-a

Jej nazwiska nie znajdziemy w gazetach i magazynach, ale dla historii Seata jest kimś wyjątkowym. Wieloletnia kierowniczka biura prasowego zaczęła systematycznie zachowywać pojedyncze modele, które uznała za ważne dla historii przedsiębiorstwa: pierwsze lub ostatnie egzemplarze, edycje specjalne, samochody dla VIP-ów oraz pojazdy okolicznościowe.

Elvira Beloso pozostawiła wybrane pojazdy w zakamarkach barcelońskiej fabryki w Zona Franca z przekonaniem, że z czasem staną się świadectwem dziedzictwa firmy. Dzięki temu Seat posiada dziś kolekcję 317 zabytkowych samochodów. Za przechowaniem znacznej części z nich stoi właśnie Elvira i jej determinacja w chronieniu przeszłości.