KODY – twórczość nieoczywista

Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” organizuje kolejny Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY. Zacznie się 24 maja w wirydarzu Centrum Kultury w Lublinie, a potrwa do 28 maja w przestrzeni Klasztoru Dominikanów. Tegoroczne wydarzenie wypełni głównie twórczość kobiet.

– Przed nami sześć koncertów oraz tradycyjnie Noc Tańca, ponadto warsztat taneczny i wystawa plakatów, wreszcie wystawa fotografii z minionych edycji Festiwalu – tak w jednym zdaniu wygląda program imprezy, mówią organizatorzy. – KODY grają już 15 lat i cieszymy się, że przez ten czas udało nam się zgromadzić wierną ich publiczność takiej muzyki.

W koncercie otwierającym 24 maja jubileuszową edycję festiwalu wystąpi Arooj Aftab. To artystka o pakistańskich korzeniach mieszkająca na co dzień w Nowym Jorku, laureatka Grammy 2022. Arooj Aftab śpiewa poetyckie, meandrujące strofy w języku urdu. Towarzyszą jej pianista Vijay Iyer – gwiazda amerykańskiego jazzu, syn imigrantów tamilskich oraz basista Shahzad Ismaily – również z rodziny pakistańskiej, towarzyszący muzycznie takim sławom jak Lou Reed, Tom Waits, Laurie Anderson czy John Zorn. Wyjątkowy koncert w tym składzie zabrzmi w wirydarzu CK, gdzie zaprezentują materiał z nowej płyty Love in Exile. Wstęp na ten wieczór, jako jedyny w programie tegorocznych Kodów, jest płatny. Ceny biletów: 90 zł (normalny) i 70 (ulgowy). Dostępne są w kasie Centrum Kultury oraz internetowo https://www.bilety24.pl/koncert/1214-osrodek-rozdroza.

Istotę ich występu trafnie oddaje recenzja Bartka Chacińskiego na łamach jednego ze stołecznych tygodników: „Mówią, że ich muzyka, sięgająca do emocji i doświadczenia emigracji, to proces. Owszem, trzeba się z nią chwilę oswoić, ale brzmi niczym naturalne arcydzieło nie z tego świata – opowieść snuta minimalistycznymi środkami i powoli, która jednak mogłaby trwać wiecznie.”

Co ponadto w programie?

Pozostałe wydarzenia Festiwalu KODY odbywają w Klasztorze Dominikanów w Lublinie. 25 maja premierowy projekt Iran – Tradycja i Awangarda, w którym zabrzmią utwory polskich i irańskich kompozytorek. wykonają je dobrze znani „kodowym” widzom i słuchaczom artystki i artyści śpiewający: Ewa Liebchen – flet, Anna Kwiatkowska – skrzypce, Paweł Czarny – altówka, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Magda Kordylasińska -perkusja, a także Farnaz Modarresifar improwizująca na santurze – to instrument strunowy, rodzaj cymbałów. Zainteresowania tych twórców są różnorodne i nie zawsze wykazujące związki z muzyczną tradycją Iranu. Niemniej na program tego koncertu składają się utwory nawiązujące do perskiej kultury muzycznej, choćby poprzez użycie tradycyjnych instrumentów perskich. Najbliżej tej tradycji znajdziemy się słuchając właśnie zamieszkałej w Paryżu wirtuozki santuru, 34-letniej Farnaz Modarresifar.

Tego samego dnia w tymże miejscu, artysta występujący pod pseudonimem Królówczana Smuga przeniesie nas w nieoczywiste klimaty dźwiękowe przy użyciu głosu, gitary, elektroniki, działań performatywnych. Mimo rodzimych konotacji, mocnej tożsamości artysty związanego z tradycją biłgorajską, będzie to nie lada awangardowe przeżycie. Jego program „Sport-Patriontyzm-Militara” to antywojenna manifestacja, muzyczny pakt o nieagresji, reakcja na strach i bezradność, na niepokój i nie pokój – głosi zapowiedź wydarzenia. To symboliczny akt przeciw genezie wojny – przeciwko stereotypom, mitom, kompleksom, nacjonalizmowi, ksenofobii, nałogom, demonom przeszłości – wszelkim ogniwom łańcucha przyczynowo-skutkowego wojny.

Dalsze dni festiwalu

Piątek, 26 maja, w tymże Klasztorze Dominikanów, to dzień pod znakiem tradycji, która od początku jest obecna na Festiwalu KODY. Organizatorzy z OMIT Rozdroża zapraszają najpierw na warsztaty taneczne, a następnie na pełnoprawną potańcówkę z ukraińskim zespołem US Orchestra – znanym z Festiwalu Inne Brzmienia. Yaryna Dron – skrzypce, Serhii Postolnikov – skrzypce i cymbały, Andrii Levchenko – bęben obręczowy, bas.

Ponadto wernisaż wystawy plakatów i fotografii dokumentujących 15 lat Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie.

W sobotni wieczór, 27 maja odbędą się tu kolejno dwa koncerty o brzmieniu analogowo-elektronicznym. Firmują je nazwiska sceny eksperymentalnej: Jérôme Noetinger wykorzystujący magnetofony szpulowe i elektronikę oraz Audrey Chen używający swój głos i elektronikę – obu miłośnikom improwizacji dźwiękowej nie trzeba ich przedstawiać.

W niedzielę, 28 maja na zakończenie festiwalu projekt, który powstał we współpracy „Rozdroży” z Fundacją BIT 20 Ensemble. Drugi rok z rzędu wystąpią na festiwalu czołowi muzycy i śpiewacy z Norwegii: Berit Opheim, Ingar Bergby, Trond Madsen. Tym razem zaprezentują premierowo europejski program powstały dzięki wsparciu Funduszy EOG w ramach Działania 2. „Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.

Z wyjątkiem pierwszego dnia Festiwalu na koncerty i wydarzenia biegnące od 25 do 28 maja wstęp jest bezpłatny, jednak obowiązują wejściówki dostępne na www.evenea.pl.

Marek Rybołowicz

News will be here