Kontrakt na dworzec podpisany

Miasto podpisało umowę na budowę dworca metropolitalnego dla autobusów, który stanie między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Opiewający na ponad 231 milionów złotych kontrakt trafi do warszawskiej firmy Budimex.


– Podpisanie umowy na budowę dworca metropolitalnego to ważny moment. Po wielu latach starań Lublin będzie miał dworzec na miarę XXI wieku. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji miasta współfinansowanych ze środków europejskich. To kluczowa inwestycja nie tylko z punktu widzenia miasta, ale także całego regionu – cieszy się prezydent Krzysztof Żuk. Miasto podpisało w piątek z warszawskim Budimexem opiewający na ponad 231 milionów złotych kontrakt na budowę dworca metropolitalnego dla autobusów między Młyńską, Gazową i Dworcową.

Sercem całej inwestycji będzie budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca będą szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną. Wszystko przez ażurowe, lekkie elementy inspirowane „ludowymi wycinankami”.

Pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który pomieści 174 samochody. Na dachu tego budynku planowane są nasadzenia zieleni. Całkowita powierzchnia trzykondygnacyjnego budynku dworca wyniesie ponad 18 tys. m2. Wszystko ma być gotowe w lipcu 2022 r. – Roboty będą wykonywane jednocześnie na rozległym terenie, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo-wodnych, co wymaga od nas szczególnie sprawnej organizacji i koordynacji robót – przyznaje Marek Gromaszek, dyrektor ds. handlowych Budimex.

Umowa, poza głównym zadaniem jakim jest powstanie dworca, obejmuje też modernizację pobliskich ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Z kolei rondo Sportowców będzie tzw. rondem turbinowym. Nowy wygląd po rewitalizacji będzie mieć plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu samochodów stanie się ozdobnym deptakiem połączonym z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki z miejscami typu Kiss&Ride do krótkiego postoju. Tu także zaplanowano postój TAXI. „Architektonicznym przedłużeniem” Placu Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawią się tam nowe drzewa i krzewy, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe. W ramach inwestycji wymienione zostaną latarnie i trakcja trolejbusowa.

Budowa wiązała się będzie z rozbiórką ponad 20 budynków i wycinką ponad 100 drzew. Wymieniona zostanie też jezdnia na ulicy Pocztowej. – Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przejdzie też ul. Młyńska od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony dworca, na odcinku od ul. Dworcowej do ronda, oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Ponadto, by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego „cofnięty” w stronę torów będzie pas ul. Gazowej – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Budowa dworca metropolitalnego to główny element projektu unijnego, ale nie jedyny. – Projekt przewiduje również  budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowa łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe jezdnie, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów – dodaje J. Góźdź. G. Rekiel