Kryzys bije w drobne inwestycje

Prawdopodobnie będziemy musieli przełożyć wiele planowanych inwestycji – zapowiadają przedstawiciele lubelskiego ratusza. Wszystko oczywiście przez kryzys gospodarczy wywołany epidemią koronawirusa. Cięć najbardziej boją się radni dzielnicowi, bo zagrożone są właśnie drobne inwestycje.


Wpływ epidemii koronawirusa na gospodarkę jest duży. Dla samorządów kryzys oznacza zmniejszenie dochodów własnych. – Prawdopodobnie będziemy musieli przełożyć wiele planowanych remontów i modernizacji. O skali redukcji wydatków zadecyduje ocena spadku dochodów budżetu miasta.

Decyzje w tym zakresie będą podejmowane najwcześniej na przełomie maja i czerwca – mówi Joanna Stryczewska z biura prasowego ratusza. Miasto zapowiada, że będzie „chronić” inwestycje z dofinansowaniem unijnym, czyli m. in. budowę dworca metropolitalnego, zakup elektrycznych autobusów dla komunikacji miejskiej, a także inwestycje oświatowe, jak budowa i rozbudowa szkół w Lublinie.

Cięć boją się za to radni dzielnicowi. – Mamy nadzieję, że w razie problemów finansowych miasto nie będzie rezygnować z dzielnicowych inwestycji, a jedynie okroi ich zakres. Chodzi o to, żeby np. zamiast remontu całej ulicy, wyremontować jej fragment, a resztę przełożyć na kolejny rok – mówi Józef Nowomiński, przewodniczący rady dzielnicy Tatary, gdzie mieszkańcy czekają m.in. na przebudowę przestrzeni między budynkami Montażowa 10, Montażowa 12 i Motorowa 9.

Z kolei J. Stryczewska zapewnia, że obecnie Biuro Zamówień Publicznych UM Lublin pracuje płynnie. – Postępowania przygotowywane i przeprowadzane są na bieżąco, sukcesywnie w miarę składanych przez wydziały wniosków o wszczęcie prac. Realizowane są także zadania z budżetu obywatelskiego. W związku z epidemią sesje otwarcia ofert przeprowadzane są online – tłumaczy.

Urzędnicy zaobserwowali też większe zainteresowanie przetargami. – Znajduje to odzwierciedlenie w zwiększonej liczbie składanych ofert oraz w oferowanych cenach np. roboty budowlane – termomodernizacje szkół – po 10 ofert, plac zabaw – 7 ofert; wykonanie i dostawa gadżetów promocyjnych – 34 oferty; usługi nasadzeń – po 4 oferty – wylicza J. Stryczewska.

Grzegorz Rekiel