Lubelski Samochód Miejski

Kilka tygodni od debiutu Lubelskiego Samochodu Miejskiego na lubelskich ulicach jeździ już 25 takich pojazdów. Korzystanie z miejskich Opli Corsa kosztuje 1 złotówkę za minutę. System już zyskał swoich klientów, a LSM zapowiada dalszy rozwój floty.   
Pierwszy system car-sharing (współdzielenie pojazdów) w Polsce pojawił się przed rokiem we Wrocławiu. W tym roku kolejny system miejskich samochodów uruchomioła w Warszawie firma 4Mobility. W Lublinie pierwsze miejskie Ople można wypatrzyć na ulicach od końca października. Na klientów przed centrami handlowymi i marketami budowlanymi czekają również dostawcze Ople Combo (aktualnie w liczbie dwóch).
Na początku LSM dysponował pięcioma oplami. – Teraz mamy 25 pojazdów, ale nie wszystkie mają zgodę na parkowanie w strefach płatnych. Te ze zgodą są widoczne na interaktywnej mapie, zamieszczonej na naszej stronie internetowej – mówi  Sławomir Boguta, dyrektor do spraw handlowych LSM.
Aktualnym wyzwaniem dla samochodu miejskiego w Lublinie jest zdobycie zgody ratusza na bezpłatne parkowanie wszystkich pojazdów w strefie płatnego parkowania. – Staramy się, by nasze pojazdy były zwolnione z opłat za parkowanie w obu podstrefach – dodaje Sławomir Boguta.

Jak wypożyczyć miejskiego opla?

W odróżnieniu od rowerów, które znakomicie przyjęły się w realiach Lublina oraz Świdnika, miejskie samochody nie posiadają stacji w określonych punktach miasta. Tym różnią się od klasycznych wypożyczalni rowerów. Aby skorzystać z pojazdu z czarno-białym wzorem „Lubelski Samochód Miejski”, należy najpierw wykupić abonament w systemie. Pomysłodawcy przyjęli stawkę „złotówka za minutę jazdy”. Ponadto klientów czeka tak zwana opłata aktywizacyjna w wysokości 149 złotych, w ramach której otrzymujemy uniwersalny kluczyk do pojazdów LSM. Aby skorzystać z usługi, lokalizujemy najbliższy pojazd na stronie mapa.lubelskisamochod.pl, a następnie dzwonimy na numer telefoniczny konsultanta 81 307-8888.
Konsultant po zidentyfikowaniu użytkownika zdalnie otwiera drzwi samochodu. w którego schowku znajduje się dowód rejestracyjny, zadaje pytania ułatwiające ocenę stanu technicznego i kompletności wyposażenia auta – wyjaśnia Boguta.
Użytkownicy mają dwie minuty, a zimą nawet pięć, na wyregulowanie lusterek, siedzeń, włączenie klimatyzacji (w lecie), ogrzewania (w zimie), oczyszczenie szyb i karoserii auta ze śniegu czy lodu. Po przygotowaniu pojazdu do jazdy użytkownik uruchamia pojazd otrzymanym przy rejestracji kompletem kluczyków. Po dotarciu do celu użytkownik parkuje auto w miejscu do tego dozwolonym. Po zaparkowaniu użytkownik unieruchamia auto, zabierając otrzymany kluczyk ze sobą oraz łączy się z Infolinią, informując o zakończeniu korzystania z usługi. System oblicza rzeczywisty czas korzystania z auta, obciążając konto klienta. Istnieje też opcja oczekiwania do wykorzystania przez użytkownika.

Po bus-pasach i bezpłatny parking w centrum?

LSM chce sprostać kluczowemu wyzwaniu, jakim w Lublinie jest szybkie poruszanie się po  centrum. Nie tylko w Lublinie pomysłodawcy car-sharing widzą pojazdy miejskie jako alternatywę dla prywatnych samochodów, komunikacji miejskiej czy taksówek. Projekt wprowadzany jest aktualnie w kilku miastach Polski, gdyż jeden samochód jeżdżący w systemie car-sharing zastępuje nawet 15 prywatnych samochodów. Tego rodzaju wypożyczalnie przyczyniają się więc do rozładowania korków.
Pomysłodawcy podkreślają, że jest to usługa z przyszłością. W planach firmy jest między innymi korzystanie z miejskich buspasów oraz wspomnianych wcześniej parkingów za darmo w ścisłym centrum. – Obserwujemy coraz większe zainteresowanie usługą na terenie naszego kraju. Naszym celem jest jak najszybsze doprowadzenie do objęcia wszystkich samochodów LSM bezpłatnym parkowaniem w obu strefach. Pozwoli to mieszkańcom Lublina w pełni wykorzystać zalety systemu car-sharing. Chcemy ponadto wprowadzić sprzedaż doładowań do konta i rejestrację w punktach sprzedaży okresowych biletów miejskich. Liczymy również na zgodę na poruszanie się pojazdami LSM po buspasach. Poprawi to dynamikę i płynność jazdy naszymi autami. Spełnienie tych warunków pozwoli nam na powiększenie floty aut do 50 sztuk – zdradza Sławomir Boguta.
Siedziba LSM mieści się przy ulicy Turystycznej 17.BARTŁOMIEJ CHUDY