Lublin wśród wyróżnionych

Gdzie najszybciej przybywa elektrycznych samochodów? Który polski ośrodek – poza stolicą – ma najlepiej rozwinięty transport publiczny? W którym spośród 50. największych polskich miast najłatwiej wypożyczyć uliczny rower, a które ma najdłuższą sieć ścieżek dla jednośladów? Gdzie – mimo natężonego ruchu kołowego – mieszkańcy wciąż oddychają czystym powietrzem i nie muszą obawiać się alertów smogowych? Na te pytania odpowiedź przynosi najnowsza, druga edycja raportu „Ranking elektromobilnych miast”, w którym Lublin znalazł się wśród wyróżnionych i otrzymał nagrodę specjalną. Swoją ocenę miastu wystawili również lubelscy rowerzyści.

W jednej z pięciu kategorii – „Czyste powietrze” Kozi Gród uplasował się na najniższym stopniu podium, w kolejnej „Transport rowerowy” znalazł się tuż za nim, na czwartym miejscu. W kategorii „Ułatwienia dla elektromobilności” miasto nad Bystrzycą zajęło 10. miejsce, a w kat. „Transport zbiorowy” otworzyło drugą „10”. Najgorzej Lublin wypadł w kat. „Transport elektryczny”, plasując się z Białymstokiem ex-aequo na 15. miejscu.

– Lublin już od 68 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność i ekologię, tworząc w ten sposób alternatywę dla transportu indywidualnego. Wieloletni rozwój zrównoważonej i ekologicznej komunikacji oraz inwestycje w nowoczesny tabor sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie – komentuje wyniki raportu Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

– Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta pod koniec lutego 2021 r. strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym zakresie. Działania, za które Lublin otrzymał wyróżnienie pokazują, że to kierunek jak najbardziej słuszny i oczekiwany przez Lublinian oraz w dzisiejszych czasach konieczny. Nasze zaangażowanie na rzecz elektromobilności oraz efektywności energetycznej pozwala podnosić jakość życia mieszkańców oraz, w połączeniu z nowymi inwestycjami, zwiększać atrakcyjność gospodarczą miasta i regionu – dodaje prezydent K. Żuk.

Lublin za zdobycie dużej liczby punktów w każdej z badanych kategorii i podejmowanie wielu dodatkowych działań, otrzymał od organizatorów rankingu nagrodę specjalną. – “W dotychczasowych zestawieniach wyróżniliśmy miasta, które najlepiej wypadły w miernikach ilościowych. Liderów doceniliśmy, wskazując na przewagi Chorzowa, Poznania, Warszawy i Wrocławia. W trakcie badania zwróciliśmy uwagę także na czynniki, które trudno jest skwantyfikować. Z tego względu nagrodę specjalną przyznajemy Lublinowi – miastu, które zdobyło dużo punktów w każdej z badanych kategorii, jednocześnie podejmując wiele dodatkowych działań – napisali autorzy rankingu.

– Cechą wyróżniającą Lublin na tle pozostałych polskich miast jest sprawna, stale rozwijana sieć trolejbusów, którymi oprócz stolicy Lubelszczyzny mogą pochwalić się tylko Gdynia i Tychy. Władze stawiają sobie także bardzo wysokie cele co do rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta pod koniec lutego 2021 r. strategia rozwoju elektromobilności. Do 2022 r. Ratusz planuje dwudziestokrotnie zwiększyć liczbę stacji ładowania pojazdów, a do 2025 r. zarejestrować 3 tys. samochodów elektrycznych (na koniec 2020 r. było ich ok. 200).

Miasto realizuje także inicjatywy, które zwiększają efektywność energetyczną. MPK Lublin wspólnie z Politechniką Lubelską i sektorem prywatnym prowadzą obecnie prace nad budową magazynów energii, które wykorzystają m.in. na potrzeby przewozów trolejbusowych – czytamy w raporcie. Jego autorzy podkreślają, że „dodatkowo stolica Lubelszczyzny należy do grona dziesięciu miast, które oprócz wsparcia inicjatyw prywatnych już teraz deklarują także rozwój punktów miejskich. W ubiegłym roku Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozpoczął prace nad sześcioma stacjami ładowania dla autobusów. Choć nie będą one dostępne dla posiadaczy e-samochodów, to świadczą o kompleksowym i długofalowym podejściu włodarzy miasta do elektromobilności”.

W rankingu dwukrotnie najlepsza okazała się Warszawa (Transport zbiorowy i Transport elektryczny). Stolica zajęła także trzecie miejsce w kat. Transport rowerowy i czwarte w kat. Czyste powietrze. Pierwszeństwo w tej ostatniej kategorii należy do Wrocławia, który uplasował się także dwa raz na drugim miejscu (Transport rowerowy i Transport zbiorowy). Oprac. BS

News will be here