Do Lublina wjedziemy cygarem

Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów wygrało przetarg na przebudowę wylotowej drogi z Lublina w kierunku Jakubowic Konińskich. Podobna inwestycja szykuje się również na ul. Abramowickiej.


Droga na Jakubowice Konińskie zostanie poszerzona i stanie się dwupasmówką. Na wysokości ulicy Pienińskiej i stacji paliw „Huzar” powstanie pierwsze w mieście rondo w kształcie cygara, a do granic miasta podciągnięta zostanie trakcja trolejbusowa. Zostaną zbudowane chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wzdłuż drogi położona zostanie nowa sieć wodociągowa i sanitarna. Postępowanie przetargowe rozstrzygnięto 27 września. Wybrano najtańszą ofertę złożoną przez lubartowską firmę PRDL. Miastu uda się sporo zaoszczędzić, gdyż planowało na tę inwestycję ponad 50 milionów złotych. Wykonawca wyliczył koszt prac na 37,4 mln zł.
– Podpisanie umowy planujemy w pierwszej połowie października. Następnie będzie można przejść do ustalania harmonogramu i rozpoczęcia robót budowlanych. Dokumentacja tych zadań jest gotowa – mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. O tym, w jakiej kolejności prowadzone będą prace, dowiemy się po ustaleniach w harmonogramie.

Czteropasmowa wylotówka na Biłgoraj

Spory front robót szykuje się też na południowej wylotówce z miasta. Mowa o przebudowie ulicy Abramowickiej od wysokości Sadowej do granic miasta. Do przetargu na to zadanie zgłosiły się dwie firmy: pruszkowski Strabag wycenił prace na ponad 32,5 mln zł, lubartowskie PRDL chce ok. 300 tys. złotych więcej. I w tym przypadku szykują się spore oszczędności. Miasto zarezerwowało na tę inwestycję ponad 41,8 mln zł. (Z racji dużego, rozbudowanego zamówienia trwa jego kontrola, którą prowadzi Urząd Zamówień Publicznych.)
Po konsultacjach z mieszkańcami uznano, że wylotowy odcinek ul. Abramowickiej będzie miał jedną jezdnię z czterema pasami ruchu (nie licząc skrzyżowań, gdzie przewiduje się dodatkowe pasy do skrętów), a pas drogowy będzie miał 20 metrów szerokości.– Sama jezdnia będzie miała 13 metrów szerokości. W stosunku do istniejącej będzie poszerzona o dodatkowe pasy do skrętu w lewo oraz azyle dla pieszych na wlotach na skrzyżowania z bocznymi drogami. Wzdłuż ulicy zlokalizowane będą bitumiczne ścieżki rowerowe o szerokości 2 metrów oraz chodniki dla pieszych z kostki betonowej o szerokości półtora metra – precyzuje Karol Kieliszek.
Miasto planuje na rozbudowywanym odcinku 9 przejść dla pieszych z tzw. azylami. Przy wjeździe od Wólki Abramowickiej i Głuska będzie za to pętla dla autobusów i parking na 25 pojazdów.
Prace na Abramowickiej mają potrwać do połowy maja 2019 roku.
BARTŁOMIEJ CHUDY