Miasto dołoży do megadworca?

Dworzec metropolitalny na wizualizacji

Sześć ofert wpłynęło do Zarządu Dróg i Mostów w przetargu na budowę dworca metropolitalnego – najdroższej z zaplanowanych na najbliższe lata inwestycji Lublina. Wszystkie przekraczają kwotę, jaką chce wydać miasto, co nie jest dobrą informacją.

Na wykonanie inwestycji miasto chce maksymalnie wydać ok. 226,5 mln złotych. Do Zarządu Dróg i Mostów wpłynęło sześć ofert – wszystkie przekraczają tę kwotę. Najmniej, bo ok. 231,5 mln złotych, zaproponował, warszawski Budimex. Około 247 milionów złotych zażyczył sobie pruszkowski Strabag. 249 mln złotych oczekuje konsorcjum, w którego skład wchodzą Firma Budowlana Anna-Bud z Warszawy i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów. 261,5 mln złotych zaproponowało konsorcjum, w którego skład wchodzą warszawskie firmy Trakcja i Marbud. Ponad 277 milionów złotych zażyczył sobie skierniewicki Mirbud. Z kolei najdroższą ofertę złożyło konsorcjum złożone z poznańskiej firmy Torpol oraz spółki PBDiM z Mińska Mazowieckiego. Zaproponowało prawie 289 mln złotych.

Na rozstrzygnięcie przetargu musimy jeszcze poczekać. Lubelscy urzędnicy mogą teraz unieważnić postępowanie albo dołożyć brakujące pieniądze. Wybór pierwszej opcji oznaczałby konieczność ogłoszenia nowego przetargu i wiązałby się z kolejnym opóźnieniem inwestycji (budowa, na którą ponad 170 mln zł wyłoży UE, ma się zakończyć w wakacje 2022 roku). Pierwotnie urzędnicy zakładali, że firmy zainteresowane budową metropolitalnego dworca autobusowego w Lublinie, będą mogły się zgłaszać do 24 marca. Termin ten był kilkukrotnie zmieniany, bo przedstawiciele Zarządu Dróg i Mostów długo odpowiadali na pytania zadane przez firmy zainteresowane budową dworca. Ratusz zapewnia, że póki co unijne dofinansowanie, jakie miasto pozyskało na inwestycję, nie są zagrożone.

Nowy dworzec autobusowy ma zostać zbudowany w rejonie dworca kolejowego Lublin Główny między ulicami Młyńską, Gazową oraz Dworcową. W przyszłości ma przejąć rolę, jaką obecnie pełni dworzec przy alei Tysiąclecia. Oprócz budowy dworca metropolitalnego w planie jest szereg inwestycji drogowych. Chodzi m.in. o przebudowę ulicy 1 Maja od skrzyżowania z ul. Dworcową i Pocztową do placu Bychawskiego, rozbudowę ulic Krochmalnej, Stadionowej, Młyńskiej i Dworcowej czy przebudowę placu Bychawskiego.

Dworzec metropolitalny ma „w jednej części miasta skupić komunikację kolejową i autobusową”. – Według projektu cały plac Dworcowy zamieni się w deptak, a w ramach inwestycji powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym. W ramach budowy ZCK zostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum – czytamy na stronie internetowej lublin.eu.

Grzegorz Rekiel