Nalot na bary. Posypały się kary

Co drugi właściciel baru czy restauracji w Polsce nie przestrzega przepisów – tak wynika z opublikowanych niedawno wyników ubiegłorocznych kontroli Inspekcji Handlowej. Nieprawidłowości wykryto również w Chełmie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ujawnił wyniki kontroli w lokalach gastronomicznych przeprowadzonych w ubiegłym sezonie turystycznym. „Jest gorzej niż się spodziewaliśmy” – brzmi oficjalny komentarz UOKiK.

W 2021 roku kontrolą Inspekcji Handlowej objęto łącznie 360 lokali w całym kraju (bary i restauracje oraz 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), w tym również w Chełmie. Sprawdzano m.in. rzetelność obsługi (czy pojemność napoju alkoholowego lub waga zamawianej potrawy nie zostały zaniżone; do przygotowania potrawy nie został użyty inny składnik niż wskazany w menu; wielkość potrawy i rozmiar napoju zostały podane w menu), widoczność cen towarów oraz informacji o szkodliwości spożywania alkoholu i palenia papierosów. Lista miejsc, w których kontrolerzy wykryli nieprawidłowości, jest długa. To 178 placówek gastronomicznych, co stanowi aż 49,4 proc.

W obszernym raporcie nie zabrakło wzmianki o Chełmie. Nieprawidłowości kontrolerzy stwierdzili w Barze „Miś”. Za stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych właściciel został ukarany mandatem w wysokości 150 zł.
W sumie wydano 128 decyzji IH (kary na 70 426 zł), nałożono 73 mandaty na 12 400 zł, do sądów skierowano 32 wnioski o ukaranie i wydano 7 pouczeń.

W związku ze zbliżającym się kolejnym sezonem turystycznym – i nie tylko – UOKiK przypomina, by konsumenci wybierający się do lokalu gastronomicznego pamiętali:

– zwracać uwagę na czystość w lokalu,
– sprawdzać, czy cennik jest umieszczony w ogólnodostępnym miejscu,
– sprawdzać, czy cena w menu jest zgodna z podaną na paragonie, a do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony, lub napiwek bez wiedzy klienta,
– lokal jest zobowiązany do podania takiego posiłku, jaki został zamówiony,
– od osoby, która przyjęła zamówienie, można wymagać, by poinformowała o czasie jego realizacji,
– jeśli zamówione danie jest nieświeże, a należność została już uiszczona, można domagać się zwrotu pieniędzy,
– gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym należy zgłosić sprawę do sanepidu,
– informacje o niewłaściwej lub nierzetelnej obsłudze należy zgłosić do Inspekcji Handlowej lub UOKiK. (pc)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here