Nie przesadzać!

Wątroba spełnia w organizmie ludzkim ponad 500 funkcji. Aby sprawdzić jej kondycję, od kilku miesięcy Polacy mogą skorzystać ze specjalnie przygotowanego internetowego narzędzia – Ogólnopolskiego Testu Wątroby, znajdującego się na stronie kampanii edukacyjnej „Szczęśliwa wątroba, szczęśliwy Ty”. Test cieszy się bardzo dużą popularnością – do tej pory z tej możliwości skorzystało ponad 62 tys. osób, w tym prawie tysiąc lublinian.

Test zawiera pytania odnośnie nawyków żywieniowych, ilości spożywanego alkoholu, przyjmowania leków oraz ewentualnych chorób, czyli tych czynników, które potencjalnie mogą mieć wpływ na kondycję naszej wątroby. Na zakończenie testu pojawia się podsumowanie oceniające potencjalne zagrożenia dla wątroby. Można się z niego dowiedzieć, czy warto poświęcić jej więcej uwagi. Skorzystanie z narzędzia jest bezpłatne.

Słodko, z promilami, bez ruchu

Jak pokazują wyniki, niestety – ponad 65 proc. Polaków spożywa desery, ciasta i słodzone napoje kilka razy w tygodniu. Poświęcamy przy tym bardzo mało czasu na aktywność fizyczną. Prawie 50 proc. ankietowanych odpowiedziało, że sport zajmuje im mniej niż godzinę tygodniowo. Więcej niż trzy godziny w tygodniu na ruch poświęca zaledwie 1 na 4 osoby. – Wyniki testu pokazują, że Polacy nie przywiązują dużej wagi do dbania o swoją wątrobę. Mało czasu przeznaczają na ruch, mają niewłaściwe nawyki żywieniowe, piją dużo alkoholu. Prawie 15 proc. ankietowanych codziennie wypija więcej niż 2 kufle piwa lub 2/3 butelki wina. Raz na tydzień taką ilość alkoholu spożywa ¼ ankietowanych. Nawyki te zdecydowanie wymagają zmiany. Według światowych danych, alkohol jest piątą przyczyną niepełnosprawności i zgonów – komentuje psychodietetyk Elżbieta Lange, ekspert kampanii „Szczęśliwa wątroba, szczęśliwy Ty”.
Istnieje wiele metod, które pomogą zadbać o naszą wątrobę. Na początek należy ograniczyć spożywanie alkoholu. Jego nadmierna ilość jest jedną z najczęstszych przyczyn chorób wątroby. Ogromne znaczenie ma również dieta, warto zatem wprowadzić do niej produkty takie jak buraki, jarmuż, awokado oraz kurkuma. Nie wolno zapomnieć także o aktywności fizycznej, której pozytywne skutki dotyczą zdrowia nie tylko wątroby, ale i całego organizmu. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje, ile czasu konkretne grupy wiekowe powinny poświęcać na ćwiczenia, w celu prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych – np. dla grupy 18-64 lata jest to min. 150 minut umiarkowanej aerobowej aktywności fizycznej w tygodniu. Więcej danych na ten temat znajduje się na stronie kampanii www.szczesliwawatroba.pl. TAK