Pandami przez pustynię

300 zespołów, ponad 7 tys. kilometrów i same stare Fiaty Panda – niedawno zakończył się Panda Raid – jedna z najciekawszych i najbardziej barwnych off-roadowych imprez świata. Załogi trasę z Madrytu do marokańskiego Marrakeszu pokonały w 7 dni.

W tym roku odbyła się już 9. edycja rajdu, w którym niepokonany model Fiat Panda, wyprodukowany przed 2003 rokiem, może uczestniczyć w trzech różnych kategoriach: 4×2, 4×4 i Studenci. Wszystkie zespoły musiały zmagać się z trudnymi terenami od piasku, skał i wydm po liczne przeprawy przez wodę i błoto. Najtrudniejszy, czwarty etap rozegrał się na pustyni i sprawdził wytrzymałość mechaników oraz uczestników, którzy musieli połączyć pomysłowość i pracę zespołową, aby pokonać wyzwania, mając jeszcze tylko dwa dni do zakończenia rajdu. Piątemu, najdłuższemu etapowi Panda Raid towarzyszyło gorące słońce i dużo piasku. Przeprawa przez trudny teren warta była włożonego wysiłku, a do mety został już tylko jeden dzień. Ostatni etap Panda Raid 2017 był ciężką próbą dla wszystkich. Dzień zaczął się od szybkiego przejazdu do malowniczo położonego marokańskiego miasta, ulokowanego pomiędzy górami Atlasu Wysokiego i Antyatlasu, gdzie mieści się największa na świecie wytwórnia filmowa Ouarzazate, w której nakręcono wiele znanych w Europie i na świecie filmów. Druga część dnia minęła na pokonywaniu najwyżej położonej górskiej przełęczy w Afryce, Col du Tichka (2260 m n.p.m.). Zwycięzcami rajdu zostali Jesus Miguel Varela Gonzalez i Alejandro Fraga Paradela w kategorii 4×2, (którzy triumfowali także na ostatnim etapie), Rodrigo Viejo Viejo i Fernando Carlos López Ramos w kategorii 4×4 oraz Francisco José Benítez Martín i Franciso Javier Morales Lińán w kategorii studentów. Nagrodę za najlepsze oklejenie Pandy zdobyli Roger Badia Corominas i Joaquín Barba Gutiérrez.
Samochód Fiat Panda ponownie udowodnił, dlaczego jest wyjątkowy, i że od chwili wprowadzenia modelu na rynek w latach 80. XX w. jego cechy umożliwiają mu z taką samą łatwością podbicie zarówno miasta, jak i pustyni. Jego wszechstronność we wszystkich dziedzinach nie zmieniła się, a Panda 4×4 jest nadal najlepiej sprzedającym się SUV-em w swojej klasie.