Po pieniądze na obwodnicę

W piątek, 21 maja, minął termin składania wniosków do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Miasto Chełm ubiega się o dofinansowanie budowy tzw. południowej obwodnicy. Inwestycja wstępnie jest szacowana na około 150 mln zł.

O planach budowy tzw. południowej obwodnicy Chełma zrobiło się głośno na początku minionego roku. Na specjalnie zwołanym spotkaniu w chełmskim magistracie wicepremier Jacek Sasin zapewnił, że państwo pokryje nawet 80 procent planowanych kosztów. Inwestycję w swoim programie umieścił też prezydent Jakub Banaszek.

W marcu minionego roku radny Mirosław Czech, na co dzień dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na jednej z komisji budżetu i rozwoju gospodarczego rady miasta przedstawił autorską koncepcję przebiegu całej trasy. Jak tłumaczył Czech, obwodnica ma rozpocząć się nieopodal wjazdu do amfiteatru w Kumowej Dolinie z drogi krajowej nr 12, gdzie jest planowane rondo. Dalej trasa ma przeciąć obecną drogę wojewódzką nr 812 w pobliżu skrzyżowania ulic Majdan i Zawadówka. Tam Mirosław Czech również zaproponował rondo. Podobne rozwiązanie radny zasugerował przy ul. Trubakowskiej w bliskim sąsiedztwie siedziby Zakładu Energetycznego. Nad torami kolejowymi miałby powstać wiadukt. Kolejne rondo w opracowaniu Mirosława Czecha znalazło się u zbiegu ulic Ogrodowej i Metalowej.

Koncepcja, jak tłumaczył radny, została tak przygotowana, by zoptymalizować koszty realizacji inwestycji. Trasa omijałaby zabudowania w osiedlu Pszenna – Metalowa. Dalej obwodnica ma połączyć się z istniejącą ul. 15 Sierpnia i al. 3 Maja. Nad rzeką Uherka z kolei został zaplanowany most. Koncepcja pozostawia obecne rondo na ul. Lwowskiej w pobliżu marketu „Lidl” oraz wybudowane w minionym roku rondo u zbiegu ul. Wojsławickiej i Mościckiego. Następnie trasa biegłaby wzdłuż cmentarza komunalnego i kończyłaby się przy ul. Hrubieszowskiej. W pobliżu istniejącego skrzyżowania z ul. Modrzewiową powstałoby ostatnie przy niej rondo. Mirosław Czech wzdłuż całej drogi, czyli od Kumowej Doliny do ul. Hrubieszowskiej, po jej północnej stronie, zaproponował także ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych.

W ubiegły piątek 21 maja magistraccy urzędnicy złożyli do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wniosek o dofinansowanie budowy tzw. południowej obwodnicy Chełma. Jak tłumaczy Biuro Prasowe Prezydenta Chełma, z programu miasto może dostać wsparcie do 80 procent kosztów inwestycji, ale nie więcej, niż 100 mln zł. Budowa tzw. południowej obwodnicy jest szacowana wstępnie na ok. 150 mln zł.

Miasto chce je zrealizować w trybie zaprojektuj i wybuduj, podobnie, jak przebudowę krajowej „Dwunastki” w granicach administracyjnych Chełma. Jeśli samorząd dostanie wsparcie, budowa najprawdopodobniej ruszyłaby za 2 lata. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę samochodów oraz liczne korki w mieście w godzinach szczytu dodatkowa droga, która pozwalałaby na ominięcie centrum Chełma, jest miastu bardzo potrzebna. (s)

News will be here