Przymiarki do powrotu rowerów miejskich

Przed rozpoczęciem sezonu rowerowego Lublin wzbogaci się o pięć nowych stacji. Operator, Nextbike Polska, wytypował je we współpracy z grupą Orlen. Tymczasem Porozumienie Rowerowe, organizacja propagująca ruch rowerowy, proponuje miastu zmiany w dotychczasowym układzie stacji.


Nowe stacje pojawią się przy stacjach Orlenu: na al. Kraśnickiej 116A, ul. Głębokiej 32, Męczenników Majdanka 74, Mełgiewskiej 2E i al. Spółdzielczości Pracy 30. – Już dziś w kilku miastach na naszych stacjach można wypożyczyć samochód. Teraz dostępne będą również rowery. Ta oferta wpisuje się w długofalowe myślenie o trendach w transporcie, takich jak choćby współdzielenie czy integracja systemu – mówi Krzysztof Łagowski, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej.
To kolejny, po centrach handlowych, przykład współpracy z operatorem. – Jest to oryginalny, ale tylko pozornie zaskakujący pomysł. Dzięki niemu Orlen nie tylko rozszerza swoją ofertę dla dotychczasowych klientów, ale również otwiera się na nowe grupy konsumentów – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora rowerów miejskich, m. in. w Lublinie.
Wciąż nie wiadomo, kiedy na stacje do wypożyczania powrócą rowery miejskie. Aktywiści z Porozumienia Rowerowego wnioskują, by sezon rozpocząć wcześniej niż zawsze, już 1 marca. Z reguły inauguracja miała miejsce w pierwszy dzień wiosny, tj. 21 marca.
– Jeszcze nie rozmawialiśmy z operatorem na ten temat – mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
W ratuszu przekonują, że na początku marca mogą występować jeszcze minusowe temperatury, niemniej kwestia pozostaje otwarta.
Propozycje zmian i przesunięć stacji
Porozumienie Rowerowe proponuje zmiany w układzie stacji rowerów miejskich. Stosowny wniosek trafił już do Zarządu Dróg i Mostów.
– Naszym zdaniem część stacji LRM wymaga relokacji. Zadaniem systemu roweru publicznego jest zwiększenie liczby podróży, a nie zwiększenie dostępności. Z tego powodu uważamy, że stacje roweru publicznego powinny funkcjonować głównie tam, gdzie jest największe zapotrzebowanie. Z doświadczenia wiemy, że jest to głównie centrum miasta i połączenia między największymi dzielnicami mieszkaniowymi – mówi Krzysztof Kowalik, z PR.
Analizy wynikają z pomiarów ruchu cyklistów, które Porozumienie Rowerowe prowadzi od lat. Aktywiści rowerowi przenieśliby stacje spod skansenu, DDK Węglin oraz dziecięcą przy Długosza. Zamiast pod Muzeum Wsi Lubelskiej lepiej byłoby umieścić ją na osiedlu Botanik (Poligonowa i Willowa) lub w centrum (Głęboka i Kraśnicka).
Z kolei przy DDK Węglin rowery nie są często pożyczane. – Stacja na ul. Judyma cieszy się niewielką popularnością. Jednocześnie w odległości 200 metrów od niej pojawi się nowa stacja na Orlenie przy ul. Orkana. Proponujemy, by stację z ul. Judyma przenieść przed Centrum Spotkania Kultur, co pozwoli uzupełnić stacje w centrum miasta, szczególnie bardzo obciążoną przed sądem rejonowym – argumentują aktywiści.
Potrzebna wydaje się stacja nad Zalewem Zemborzyckim. Społecznicy widzieliby tam jedną stację dla dzieci. – Pozwoliłoby to na odbywanie wycieczek razem z dziećmi – dodają.
W propozycjach PR jest też kilka kosmetycznych zmian: aktywiści proponują przesunięcie stacji przy Romera w głąb osiedla, na „deptak” przy ul. Nałkowskich, podobnie z Dziewanny w rejon skrzyżowania Zana i Wołodyjowskiego. Zamiast przy miasteczku ruchu drogowego stacja pojawiłaby się przy wejściu do Aqua Lublin. Ostatnie przesunięcie dotyczy wypożyczalni przy WORD na Gospodarczej. Dziś rowery stoją po stronie ośrodka, a społecznicy proponują, by można je było pożyczać od strony osiedla i pawilonu.
– Poza samymi statystykami trzeba jeszcze sprawdzić własność gruntowe i ich charakter, zanim podejmie się decyzje o relokacji stacji – informuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. Zarząd Dróg i Mostów analizuje wniosek. Co ustali, okaże się w najbliższym czasie.

Pięć nowych stacji roweru miejskiego powstanie na stacjach paliw Orlenu

BACH