Przyspieszenie na torach do Warszawy

Przebudowująca tory kolejowe na trasie Lublin-Warszawa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chwali się postępami prac w naszym mieście. W przebudowie są dwa mosty, dwa wiadukty oraz główny dworzec PKP. W maju ruszy też długo oczekiwana budowa przystanku Lublin-Zachód, który stanie na wysokości ulicy Granitowej. Wciąż nie brakuje jednak obaw, że jego budowa skomplikuje życie mieszkańcom pobliskiego osiedla.


Nowe wiadukty kolejowe powstają nad ulicami Diamentową i Droga Męczenników Majdanka, a nowe mosty nad Bystrzycą przy ul. Janowskiej oraz nad Czerniejówką. Wytchnienia dla pasażerów nie ma na dworcu głównym, gdzie zamknięty pozostaje pieszy tunel pod torami. Muszą oni obchodzić teren dworca, by dostać się na tymczasowy peron, od ulicy Kunickiego (skweru Chrostowskiej). – Rozebrano część peronu 2 na stacji Lublin. Trwa demontaż przejścia podziemnego dla pieszych pod torami. Po zakończeniu obecnego etapu rozpoczną się prace na peronie pierwszym i części peronu drugiego. Planowane są one od września – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Kolej uwzględniła czas na dojście do peronu w swoim rozkładzie.

W maju ruszą z budową nowego przystanku

– Nowy przystanek Lublin Zachód zlokalizowany będzie w rejonie ul. Granitowej, w pobliżu pętli autobusowej komunikacji miejskiej. Wykonawca przygotował teren, na którym wybuduje peron, drogi dojazdowe oraz niezbędną infrastrukturę, m.in. postój dla rowerów. Prowadzone są roboty ziemne i dostawa materiałów – informuje PKP PLK.
Najprostsze dojście do przystanku będzie od ulicy Szafirowej, która jako jedyna ma drogowe połączenie z ulicą Węglinek, położoną najbliżej Starego Gaju i planowanego przystanku Lublin Zachód. Brakuje za to chodników i miejsc parkingowych na i tak poobstawianych osiedlach. Na alarm w tej sprawie bije społeczność Czubów Południowych, której zdaniem przystanek będzie z początku wybudowany w „drogowej próżni”. Ratusz zapewniał, że popracuje nad „najlepszym rozwiązaniem”, ale póki co jedynie na słowach się kończy.

PKP uspokaja w swych deklaracjach. – PLK wybudują ponad 700 metrów chodników, zapewniających wygodny dostęp do przystanku. Zaplanowano także dojazd poprowadzony do ul. Węglinek. Zasadnicze prace ruszą w maju br. – dodaje Karol Jakubowski.
Przystanek będzie wyposażony w nowe ławki, wiatę peronową, antypoślizgową nawierzchnię oraz tablice informacyjne. Do użytku ma zostać oddany pod koniec tego roku.
Przebudowa linii kolejowej Lublin-Warszawa pochłonie 3,4 mld zł, z czego 2,9 mld zł to unijne dofinansowanie. Nowymi torami dojedziemy do stolicy w 2020 roku. BACH