Robotnicy wrócili na tory

Po półrocznej przerwie modernizacja linii kolejowej Lublin-Dęblin zostanie wznowiona

Wznowione zostały prace przy modernizacji linii kolejowej Lublin-Dęblin, będącej częścią przebudowywanej trasy z Lublina do Warszawy. W ubiegłym tygodniu do Lublina przyjechał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały plac budowy nowemu wykonawcy – konsorcjum Budimex.


Przypomnijmy, że tory na linii Lublin-Dęblin miała zmodernizować włoska firma Astaldi. Jesienią ubiegłego roku wpadła jednak w tarapaty finansowe i opuściła plac budowy. Spółka PKP PLK odstąpiła od umowy z Astaldi, a przebudowa utknęła w martwym punkcie. Pod koniec marca PKP PLK podpisały dwie umowy na wznowienie prac przy modernizacji linii: z firmą Budimex na odcinek Dęblin – Nałęczów (razem ze stacją Nałęczów) za ponad 616 mln złotych netto oraz z firmą Track Tec Construction na odcinek Nałęczów – Lublin wraz ze stacją Lublin za prawie 628 mln złotych. Prace zostały już wznowione. – Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Projekt doskonale wpisuje się w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Nowe umowy obejmują wszystkie prace, które nie zostały zrealizowane przez Astaldi. – Podstawowym zadaniem nowych wykonawców w pierwszym etapie prac jest m.in. budowa peronów, dojść dla pieszych, ułożenie toru na ok. 67-km odcinku Lublin – Dęblin. Tor i perony są obecnie zdemontowane, częściowo wykonana została podbudowa toru. Wykonawcy dotychczas skupili się na prowadzeniu robót na 12 obiektach to: wiadukty, mosty, przejścia podziemne – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Na odcinku Lublin – Dęblin dokończona zostanie modernizacja 32 obiektów,

m.in.: 11 mostów, 9 wiaduktów, 5 przejść podziemnych. Do zakresu prac obejmujących węzeł lubelski PKP PLK wprowadziły łącznicę, czyli połączenie nowym torem linii ze Stalowej Woli z linią na Warszawę. Dzięki temu pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin. Jaki jest harmonogram planowanych prac?

– Na koniec września 2019 r. planowane jest wznowienie ruchu pociągów po jednym torze na odcinku Lublin – Dęblin i dalej do Warszawy. Dla pasażerów będzie 19 peronów wyposażonych w ławki, wiaty, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ruch pociągów po dwóch torach będzie na koniec 2020 r. – dodaje M. Siemieniec.

Modernizacja linii Warszawa – Lublin (nr 7) jest jedną z największych w Polsce i szczególnie ważną dla województwa lubelskiego. Za ponad 3,4 mld zł, m.in. dzięki przebudowie 170 km linii, poprawie komfortu obsługi pasażerów na stacjach i przystankach, lepszej informacji, podniesieniu poziomu bezpieczeństwa ma wzrosnąć konkurencyjność kolei. Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu najszybszego pociągu między Lublinem a Warszawą skróci się do 1,5 h.

Grzegorz Rekiel

 

News will be here