Rolnicy mają problemy z e-wnioskiem

– Miało być na miarę XXI wieku, a wyszło jak zwykle – mówią zdenerwowani rolnicy, których zarówno ośrodki doradztwa rolniczego, jak i prywatni doradcy odsyłają z przysłowiowym kwitkiem. A wszystko przez problematyczną aplikację eWniosekPlus, która umożliwiać miała wypełnianie wniosków o płatności bezpośrednie.

W tym roku wnioski o przyznanie płatności składa się wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Należy to zrobić do 15 maja. Rolnik, by mógł się zalogować, musi znać swój numer producenta, podać ostatnie 8 cyfr rachunku bankowego oraz ostatnią kwotę, która wpłynęła przelewem na jego konto z ARiMR. Rolnicy i doradcy masowo sygnalizują jednak problemy z funkcjonowaniem systemu do wypełniania wniosku. Mają kłopoty z logowaniem, są też błędne dane dotyczące powierzchni czy numerów działek ewidencyjnych. W efekcie rolnicy, którzy przychodzą do ODR-ów czy prywatnych doradców, są często odsyłani do domu. System bowiem nie radzi sobie z wypełnianiem wniosków. – Bywa często tak, że jeszcze z rana daje się poprawnie wypełnić i wysłać wniosek – mówi doradca z Włodawy. – Jednak im później, tym gorzej. Odsyłamy z kwitkiem po kilku, a nawet kilkunastu zdenerwowanych rolników dziennie. Tego typu problemy są zgłaszane do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ale oni też tam niewiele mogą.
System jest na tyle wadliwy, że rolnicy, którzy chcą sami wypełnić wniosek, ale mają starsze komputery, np. z systemem operacyjnym Windows XP, już tego nie zrobią.
Jednocześnie ARiMR przestrzega rolników, którzy chcą złożyć e-wniosek o dopłaty, aby nie korzystali z innych platform niż ta opracowana przez ARiMR. (pk)

UDOSTĘPNIJ