Samorządy dopłacą przewoźnikom

Starostwo Powiatowe w Krasnymstawie oraz gminy: Krasnystaw, Izbica, Łopiennik Górny, Rudnik, Żółkiewka, Fajsławice i miasto Krasnystaw deklarują dopłaty do przewozów autobusowych na nierentownych liniach. Powiat na ten cel z budżetu wojewody lubelskiego już dostał ponad pół miliona złotych.

Mieszkańcy powiatu krasnostawskiego narzekają na bardzo słabe połączenie komunikacyjne z Krasnymstawem. Są miejscowości, gdzie nie ma transportu publicznego, a ludzie nie posiadają własnych samochodów, by dojechać do miasta.

Nad problemem pochyliły się władze powiatu krasnostawskiego. W listopadzie minionego roku odbyło się pierwsze spotkanie z przedstawicielami gmin w sprawie utrzymania transportu publicznego i dopłat przewoźnikom do nierentownych linii.

– Wystąpiliśmy do wojewody lubelskiego z wnioskiem o dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – mówi Andrzej Leńczuk, starosta krasnostawski. – Wniosek został pozytywnie rozpatrzony, dostaliśmy dofinansowanie w wysokości 500 472 zł. Umowa z wojewodą już została podpisana.

W minionym tygodniu starosta Leńczuk spotkał się z wójtami gmin: Izbica, Fajsławice, Łopiennik Górny, Rudnik, Krasnystaw, Żółkiewka w sprawie partycypowania w kosztach przewozów autobusowych. Wszystkie gminy dały pozytywną odpowiedź. Zgodę wyraził również burmistrz Krasnegostawu, Robert Kościuk, choć nie uczestniczył w spotkaniu.

– Przede wszystkim ważne jest to, że samorządy też dostrzegają problem i chcą go wspólnymi siłami rozwiązać – mówi Leńczuk. – Dlatego zaczynamy pracę nad szerokim porozumieniem. Musimy zastanowić się, jak ma wyglądać finansowanie, żeby było sprawiedliwie. Czy będziemy dopłacać do każdego przejechanego kilometra, czy też znajdziemy inny sposób.

Teraz radni w poszczególnych gminach muszą podjąć uchwały o udzieleniu pomocy finansowej powiatowi krasnostawskiemu i przystąpieniu do współpracy. Powiat też musi mieć uchwałę rady dotyczącą porozumienia z gminami. Myślę, że do końca lutego br. uda się nam załatwić wszelkie formalności, włącznie z wyłonieniem przewoźników, którzy będą obsługiwać trasy objęte dopłatami przez samorządy.

Chodzi o cztery linie: Krasnystaw – Łopiennik Górny, Ostrzyca – Romanów – Wał – Dworzyska – Krasnystaw, Marysin – Ksawerówka – Fajsławice – Łopiennik Górny – Krasnystaw oraz Krasnystaw – Rudnik – Żółkiewka – Huta. Starosta wyjaśnia, że samorządy dopłacą do nich tylko wtedy, gdy przewoźnik wykaże stratę. – Jeśli na którejś z linii obłożenie okaże się stuprocentowe, wówczas nie będziemy mogli mówić o jakichkolwiek dopłatach – przekonuje Andrzej Leńczuk.

– Przewidujemy jednak średnie obłożenie na poziomie 40 procent. Liczymy na to, że samorządy, choć poniosą wydatki, to jednak skorzystają na utrzymaniu transportu publicznego. Część uczniów zamieszkałych na terenie powiatu krasnostawskiego naukę kontynuuje w szkołach ponadpodstawowych w Zamościu. Jeśli będą dobre połączenia z Krasnymstawem, być może młodzież zdecyduje się pójść do naszych szkół. Dzięki temu, że mieszkańcy gmin dojadą do miasta, bez problemów będą też mogli przesiąść się do innych środków komunikacji publicznej i spokojnie dotrzeć do Lublina – dodaje A. Leńczuk. (ps)

News will be here