Ściągną turystów zamieszaniem

Miasto Chełm chce z powiatem zachęcić gminy do współpracy przy tworzeniu oferty inwestycyjnej, turystycznej i organizacji imprez – informowaliśmy niedawno. Ale o wspólnym promowaniu gminy pomyślały znacznie wcześniej. Przygotowują wydawnictwo i stronę internetową, w których zaprezentują swoje walory. Poza Wierzbicą, która promocją nie była zainteresowana.

Niedawno w Starostwie Powiatowym w Chełmie odbyło się spotkanie samorządowców dotyczące przygotowania wspólnej promocji regionu i oferty gospodarczej. Z zaproszeń, które trafiły do gmin, mogło wynikać, że inicjatorami przedsięwzięcia są starosta powiatu i prezydent miasta Chełm. Ale za całym „zamieszaniem” stoi Artur Juszczak, prezes Chełmskiego Parku Wodnego, który chyba nie wiedział, że gminy o promowaniu się i regionu pomyślały znacznie wcześniej. Od miesięcy pracują m.in. nad poświęconym temu wydawnictwem. Dlatego zaproszenie na spotkanie potraktowali troszkę sceptycznie, tym bardziej że poza ogólnikowymi hasłami propozycji konkretnych działań nie było.

– Wspólnie z miastem Chełm, gminami z powiatu chełmskiego oraz dwoma gminami spoza naszego powiatu przygotowujemy już folder z najważniejszymi informacjami na temat atrakcji, imprez kulturalnych i sportowych, bazy noclegowej i żywieniowej, ścieżek i tras turystycznych oraz wielu innych informacji. Będą również inne poważniejsze działania – mówi Wiesław Kociuba, wójt gminy Chełm, która podjęła się koordynacji przedsięwzięcia.

Pierwsze spotkanie na temat wspólnej promocji odbyło się już we wrześniu 2019 roku, dzięki Lokalnej Grupie Działania Ziemi Chełmskiej.

– Wtedy spotkaliśmy się ze specjalistą od promocji, który mówił nam o zasadach rozpowszechniania turystyki, o tym, jak dotrzeć do jak najszerszej liczby odbiorców itp. – mówi Adam Haponiuk z Urzędu Gminy Chełm, która podjęła się koordynowania przedsięwzięcia.

Pracownicy gminy zwrócili się do wójtów z powiatu chełmskiego bezpośrednio lub za pośrednictwem pracowników instytucji kultury w gminach o włączenie się do projektu. Zgodzili się wszyscy poza gminą Wierzbica. Tamtejszej wójt miało nie przekonywać wydanie przez kolegów papierowego folderu. Sama wolała promocję w internecie. Co akurat nie powinno nikogo dziwić, bo swoją aktywnością w internetowych mediach społecznościowych zaskakiwała nie raz. Podczas spotkania w starostwie była też bardzo aktywna, co można rozumieć jako aprobatę gminy Wierzbica dla pomysłu A. Juszczaka. A ten zakłada powołanie stowarzyszenia na wzór Lokalnej Organizacji Turystycznej, które w social mediach i za pośrednictwem aplikacji na telefon będzie zachęcało do odwiedzania i inwestowania w naszych stronach.

– Folder gmin to dobra rzecz, ale gdzie on trafi? – pytał A. Juszczak. – Do mieszkańców poszczególnych gmin, którzy przecież wiedzą, co się dzieje w okolicy. Nam chodzi o stworzenie stowarzyszenia, które promuje region szerzej. Folder gmin może być uzupełnieniem tej promocji.

Ale okazuje się, że gminy wcale na folderze nie zamierzają poprzestać. – Wersja papierowa będzie pierwszym etapem działania i nie jest prawdą, że powielamy to, co już istnieje. Bo czegoś tak kompleksowego jeszcze nie było – mówi wójt Kociuba. – Po folderze papierowym, który ma trafić przede wszystkim do turystów, chcących odwiedzać nasze gminy, ma być również promocja w mediach społecznościowych. Powstanie też strona internetowa.

– Do 15 kwietnia folder zostanie wydrukowany, aby przed sezonem letnim można było z nim wyjść „w świat” – mówi A. Haponiuk. – Jednocześnie będziemy pracować nad promocją w sieci.

Oba przedsięwzięcia różni nie tylko stopień zaawansowania. Gminy działają nieformalnie i dobrowolnie. Same przygotowują materiały, które w marcu będą ostatecznie weryfikowane pod kątem publikacji. Gminy nie ponoszą też żadnych kosztów – poza własną pracą. A zapłacą jedynie za druk egzemplarzy foldera, który zamówią.

Pomysł „miasta” na promocję to najpierw powołanie stowarzyszenia, wybór władz i prezesa, stworzenie swojej struktury, później zapewne składka na funkcjonowanie organizacji, która – zdaniem niektórych – skupi się raczej na promowaniu atrakcji Chełma, a nie okolicznych gmin. (bf)