Sposób na korki?

Działacze Kukiz’15 uważają, że na wysokości ulic Armii Krajowej i Jutrzenki buspas nie jest dobrym rozwiązaniem

Lubelscy aktywiści z ruchu Kukiz’ 15 złożyli w ratuszu petycję dotyczącą usprawnienia ruchu w kilku punktach miasta. Zostali odesłani z kwitkiem. Miasto nie widzi potrzeby takich zmian.


– Konsultowaliśmy nasze propozycje z taksówkarzami i instruktorami nauki jazdy – mówi Robert Gogółka z lubelskiego Kukiz’15. Aktywiści spotkali się z dziennikarzami w miniony czwartek na Czubach, na wysokości ulic Armii Krajowej i Jutrzenki. To jedno z miejsc, w którym proponują inną organizację ruchu.
– Buspas nie sprawdza się. Proszę zobaczyć w godzinach szczytu. Zanim pojazd włączy się do ruchu, stoi wiele minut w korku. Proponujemy, by zamiast buspasa był tu prawoskręt dla wszystkich – mówi Dariusz Koper z Kukiz’15. Politycy chcieliby też włączyć do ruchu ulicę 1 Maja w stronę ronda Lubelskiego Lipca 80.
Ich zdaniem przydałyby się też dodatkowe lewoskręty (kosztem pasów do jazdy na wprost) z placu Bychawskiego na estakadę Lubelskiego Lipca 80 oraz z al. Witosa w Krańcową. Widzieliby też inny wyjazd z ul. Pięknej na Kunickiego. – Uważamy powierzchnię wyłączoną z ruchu za zbędną. Wystarczyłoby przemalować znaki poziome, co nie wiąże się z wielkimi nakładami – mówią.

Miasto nie widzi potrzeby zmian

Ratusz nie przychyla się do żadnej z tych propozycji. Urzędnicy bronią obecnych rozwiązań drogowych, powołując się na statystyki. – Z najświeższych badań natężenia ruchu wynika, że dwukrotnie więcej pojazdów porusza się na wprost (al. Witosa) niż skręca w ul. Krańcową – komentuje jeden z poruszonych aspektów Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Otwarcie ul. 1 Maja na rondo na klinie również nie wchodzi w grę. Tutaj miasto powołuje się na z góry planowaną inwestycję. – Projekt przebudowy ronda Lubelskiego Lipca ‘80, który za chwilę rozpoczniemy, nie przewiduje takiego rozwiązania. Mamy podpisaną umowę na dofinansowanie tego zadania. Zmiana projektu jest niemożliwa – słyszymy w ratuszu.
Prace na rondzie, ale i moście na ul. Fabrycznej, mają ruszyć już w tym roku.
Zmian nie planuje się też przy wyjeździe z ulicy Pięknej w Kunickiego. – Azyl powstał w ramach zadania polegającego na uspokojeniu ruchu na ul. Kunickiego. Nie mamy zamiaru burzyć tak przyjętej koncepcji – mówi rzecznik prezydenta Lublina i dodaje, że włączający się do ruchu kierowcy, widząc przerwę w ruchu od centrum, ale korek od Abramowickiej, mogą podjeżdżać do środka, obok wydzielonej wyspy dla pieszych.
Zmian nie będzie też na Czubach. Buspas wzdłuż Armii Krajowej wydzielono na wysokości Jutrzenki. – Został on zrealizowany w ramach zadania unijnego, polegającego na rozwoju transportu zbiorowego. Wyjątek zrobiliśmy dla pojazdów taxi. Nie planujemy zmiany przeznaczenia – zastrzegają urzędnicy z ratusza i dodają, że na rondzie Kowcza w godzinach największego natężenia notuję się ok. 4 tysiące pojazdów.
– Jeśli zaś chodzi o natężenie na wlocie od strony pl. Bychawskiego na skrzyżowanie z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 i al. Piłsudskiego, to 185 pojazdów (czyli najmniej) skręca w lewo, w kierunku estakad, 201 jedzie na wprost w stronę ul. Narutowicza, a najwięcej, 293, skręca w prawo, w stronę ronda pod Galą – argumentuje Karol Kieliszek. BACH