Terminal Okopy?

Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie przymierza się do poważnych inwestycji na przejściu w Dorohusku. Jednym z założeń jest budowa terminalu w Okopach, który rozładuje kolejki samochodów do odprawy. Ale najpierw modernizacja obiektów przy samej granicy.

Drogowe przejście graniczne z Ukrainą w Dorohusku, jedno z czterech w województwie lubelskim, zostało oddane do użytku w 1988 roku. Po latach okazało się, że prawie połowa ruchu towarowego, jaki odbywa się przez cztery lubelskie przejścia graniczne, przechodzi właśnie przez Dorohusk. Przejście z rosnącą liczbą przewozów staje się coraz mniej wydolne.

– Rzeczywiście natychmiastowej modernizacji wymagają obiekty położone przy samej granicy – mówi Zdzisław Szwed, dyrektor LZOPG w Chełmie. – Przejście wizytowała specjalna sejmowa komisja, na bieżąco sytuację zna wojewoda i wszyscy dali nam zielone światło do inwestycji.

Jej pierwszy etap ma zakładać dobudowanie nowych pasów jezdni oraz rozbudowę na potrzeby straży granicznej i służby celnej budynków na granicy, które są stare i mają za mało pomieszczeń. Do wymiany są wszystkie instalacje. Analogowy monitoring musi zostać zastąpiony cyfrowym z dużo większą i lepszą rozdzielczością.

– Jeszcze w tym roku przygotujemy część dokumentacji technicznej rozbudowy i modernizacji przejścia – mówi Szwed. – Po jej akceptacji przez służby graniczne będziemy mogli przystąpić do realizacji. Ale w rozmowach ze służbami i przedstawicielami rządu pojawił się też pomysł budowy terminala granicznego.

Według pomysłu mógłby powstać w Okopach, bo tam są tereny należące do Skarbu Państwa. Odprawa terminalowa znacznie przyspieszy przekraczanie granicy. W obecnej tzw. odprawie potokowej, auta stoją w kolejce. Jeśli jedno z nich wymaga dłuższej odprawy następni w kolejce kierowcy w nerwach czekają na jej zakończenie. Na terminalu takie auto odstawiane jest na bok a odprawa kolejnych idzie bez opóźnień.

– Pomysł budowy terminalu przy tak dużym natężeniu ruchu na przejściu jest uzasadniony, ale najpierw ma zostać wykonana modernizacja istniejącego przejścia – mówi Z. Szwed. – W kolejnym etapie, po akceptacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Finansów, można będzie przystąpić do budowy. (bf)