W korku przed emeryturą

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaoferował ubezpieczonym nową usługę – doradcy emerytalnego – i zakorkował biura obsługi interesantów. Masa ubezpieczonych chce się dowiedzieć, kiedy najkorzystniej przejść na emeryturę, ale niektórzy zamiast z poradą odchodzą z kwitkiem.

Od poniedziałku w oddziałach i placówkach terenowych ZUS przyjmują doradcy emerytalni. Mają pomóc ubezpieczonym podjąć decyzję, w którym momencie najkorzystniej dla nich mogą przejść na emeryturę. Po niedawnych zmianach w ustawie o wieku emerytalnym okazało się, że doradcy cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W chełmskim inspektoracie ZUS od poniedziałku ustawiły się kolejki. Biuro obsługi interesantów dosłownie się zakorkowało. Już w środę pojawił się problem z rejestracją do doradcy. – Można było się zarejestrować do godziny 12.00 a ci, którzy przyszli później, odeszli z kwitkiem. Po co ZUS nagłaśnia i zachęca do korzystania z usług doradców, jak nie można się do nich dostać? – skarżyła się nam Czytelniczka.
Małgorzata Korba, rzecznik lubelskiego oddziału ZUS w Lublinie, przeprasza za niedogodności. – Rzeczywiście pierwsze dni były bardzo wyjątkowe i praca doradców cieszyła się dużym zainteresowaniem – mówi rzecznik. – Ale to nie jest jednorazowa akcja. Rozpoczęła się 3 lipca i będzie prowadzona przez kolejne miesiące.
Jej zdaniem ruch był zwiększony również dlatego, że osoby, które w czerwcu osiągały wiek emerytalny, chciały składać wnioski o przejście na emeryturę. Przez trzy dni przez biuro obsługi interesantów w chełmskim inspektoracie przewinęło się około 500 osób, z których 80 zasięgało porady u doradców emerytalnych. Dzień później przyjęto kolejnych kilkudziesięciu zainteresowanych poradą. Średni czas oczekiwania na rozmowę z doradcą trwał 7 minut, a automat wydający numerki – jak zapewnia M. Korba – działał bez przerwy.
Skąd takie zainteresowanie poradą doradcy? Można u niego dowiedzieć się znacznie więcej niż w dostępnym do tej pory na stronie internetowym kalkulatorze emerytalnym. Ten obejmował dane na koniec roku kalendarzowego. U doradcy można sprawdzić aktualny stan swojego Indywidualnego Konta Emerytalnego a przede wszystkim zrobić symulację, kiedy najkorzystniej przejść na emeryturę. A jeśli ubezpieczony ma ostatnie dane z OFE, również i je uwzględni doradca, przeliczając emeryturę. Co ważne, można zrobić symulację, o ile wzrośnie nam emerytura, jeśli przepracujemy jeszcze rok lub dłużej. Z doradcą można też porozmawiać przez telefon, pod numerem ogólnopolskiej infolini – 22 560 16 00. (bf)

* * *
Aby skorzystać z usług doradcy, trzeba tylko wziąć dowód osobisty, a członkowie OFE – ostatnią informację o stanie składek.
– Żeby porozmawiać z doradcą, wystarczy podczas wizyty w ZUS wybrać w biletomacie kategorię „Emerytury/Renty”, a następnie usługę „Doradca emerytalny”. Osoby, które mają konto na Platformie Usług Elektronicznych, mogą umówić się na wizytę przez internet – informuje Teresa Żmijan z Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji w Oddziale ZUS w Biłgoraju. (pc)