60-latek z Chełma uwierzył, że pomaga w akcji wymierzonej przeciwko hakerom bankowym. Fałszywy policjant przekonał mężczyznę, że ochronią jego pieniądze.
W mikołajki dyżurny chełmskiej komendy otrzymał kolejne zgłoszenie o oszustwie „na policjanta”. Z relacji pokrzywdzonego (60 lat) wynikało, że przez komunikator WhatsApp zadzwonił do niego mężczyzna podający się za funkcjonariusza policji. Połączenie zostało wykonane z nieznanego numeru, a dzwoniący miał inny numer kierunkowy kraju niż +48.
– Informował, że prowadzona jest akcja przeciwko bankowym hakerom, którzy wypłacają pieniądze z kont i inwestują w kryptowaluty. Aby ochronić jego oszczędności, konieczne miało być przelanie pieniędzy na inne konta – mówi kom. Ewa Czyż, rzecznik prasowa Komendy Miejskiej Policji w Chełmie.
Potem 60-latek otrzymał jeszcze kilka takich telefonów, m.in. od rzekomej pracownicy jego banku. Rozmówca przekonywał, że może zweryfikować akcję, dzwoniąc pod 997. Kłopot w tym, że najpewniej 60-latek nie rozłączył się, wybierając na klawiaturze numer alarmowy. Uwierzył, że jest w środku akcji wymierzonej przeciw hakerom bankowym i wykonywał kolejne polecenia rozmówców.
W ten sposób oszuści w kilku przelewach wyprowadzili z jego konta 213 tysięcy złotych. Kiedy po wszystkim mężczyzna zorientował się, że padł ofiarą złodziei, skontaktował się z bankiem, by zablokować transakcje. – Bezpośrednio po otrzymaniu informacji funkcjonariusze wydziału do walki z przestępczością gospodarczą chełmskiej komendy, współpracując z funkcjonariuszami Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Lublinie, podjęli działania zmierzające do zablokowania tych transakcji – dodaje komisarz Czyż.
Wszystko wskazuje na to, że przelewy udało się zablokować, ale policja sprawdza, czy aby na pewno konto 60-latka nie zostało przejęte przez nieuprawnione osoby. – Apelujemy o zachowanie rozsądku w przypadku otrzymania tego typu telefonu. Funkcjonariusze policji nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach. Nie proszą o pieniądze czy też o inne możliwości bezgotówkowych rozliczeń.
Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie, rozłączmy taką rozmowę i zastanówmy się chwilę. Zweryfikujmy, czy przekazywane nam informacje są faktycznie prawdziwe. Podczas logowania do bankowości elektronicznej wybierajmy tylko autoryzowane strony – przestrzega rzecznik chełmskiej komendy. (pc)