Kto zapłaci za nielegalne zajęcie pasa drogowego?

Umieszczenie reklamy w obrębie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia zarządcy podlega karze pieniężnej – na kogo, w świetle prawa, może zostać ona nałożona?

Zgodnie z art. 40 ust. 1, 12 oraz 13 ustawy o drogach publicznych zajęcie części pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem lub ochroną dróg wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy w formie decyzji administracyjnej. Idąc dalej – zajęcie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia, co do zasady, wiąże się z uzyskaniem decyzji stwierdzającej nałożenie kary pieniężnej. Co więcej, wspomniane zezwolenie będzie konieczne nawet w sytuacji, gdy inwestor nie jest świadomy, że jego reklama wychodzi na pas drogowy, a fakt ten zostanie stwierdzony w wyniku dokonania oględziny z udziałem uprawnionego geodety.

Alternatywę dla konieczności uzyskania zezwolenia zarządy drogi stanowi podpisanie odpłatnej umowy cywilnoprawnej – informuje Robert Tomaszewski w portalu grunttozysk.pl. W granicach miast na prawach powiatu tablice reklamowe (oraz inne urządzenia reklamowe) mogą być umieszczane na gruntach w pasie drogowym na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej w wypadkach uzasadnionych względami funkcjonalnymi.

Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi lub też bez zawarcia odpłatnej umowy cywilnoprawnej,  zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności ustalonej opłaty za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczania w pasie drogowym tablicy reklamowej. Termin uiszczenia takiej kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.

Kara pieniężna zostanie nałożona na osobę, która taką reklamę umieściła, lub która umieszczenie zleciła – nie ma tu znaczenia, czy jest ona właścicielem tablicy, na której została nielegalnie umieszczona czy też właścicielem nieruchomości, na której tablica została posadowiona (takie stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrok z 9 czerwca 2015r.; sygnatura akt: III SA/Po 670/14).

Warto także wiedzieć, kiedy organ ma prawo do nałożenia takiej kary, czyli w oparciu o jakie wytyczne, w praktyce, ustalany jest przebieg pasa drogowego oraz kiedy obiekt uznany zostanie za reklamę. Pas drogowy to, co do zasady, wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenia nad i pod jego powierzchnią, w którym zlokalizowane są droga oraz obiekty budowlane i inne urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu drogowego. Reklama z kolei to nośnik informacji wizualnej (o dowolnej, materialnej formie) wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi.

Saveinvest Sp. z o.o.