„Złote Kieszenie” rozdane

Rozstrzygnięcie konkursu „Złota Kieszeń”

W finale II Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 21 kwietnia w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie poznaliśmy wyniki konkursu. Jednak nagrodzone spektakle nie były prezentowane w naszym mieście – w tym roku festiwal miał wędrującą, ogólnopolską formułę.


Serce przedsięwzięcia bije jednak w Lublinie za sprawą jego sławnego inicjatora. Jest nim prof. Leszek Mądzik, dyrektor Festiwalu. Właśnie on, wraz z prowadzącą uroczystość Grażyną Torbicką, ogłosił w foyer CSK wyniki tegorocznej edycji.
Grand Prix „Złota Kieszeń” za najlepszą scenografię i kostiumy otrzymali Aleksandra Wasilkowska i Sławomir Blaszewski – artyści pracujący nad spektaklem „Robert Robur” stołecznego Teatru Rozmaitości (reżyser Krzysztof Garbaczewski).

Nagrodę „Złota Kieszeń za najlepszą scenografię” przyznano Barbarze Hanickiej za pracę nad spektaklem „Idiota” wystawianym przez Teatr Narodowy w Warszawie (reżyser Paweł Miśkiewicz).
„Złota Kieszeń za najlepsze kostiumy” przypadła Justynie Łagowskiej za przedstawienie „Wesele” grane przez Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie (reżyser Jan Klata).

Zwycięzcy otrzymali symboliczne statuetki „Złotej Kieszeni” oraz nagrody pieniężne o łącznej sumie 25 tys. zł. Przedstawienia oceniało jury w składzie: Dominika Łarionow, Marcin Mroszczak, Małgorzata Szczęśniak i Elżbieta Wernio.
– Nasze centrum samo staje się scenografią dla wydarzeń artystycznych. Mamy ogromną satysfakcję, gdyż reakcje środowisk teatralnych oraz naszej publiczności, pokazują nam, że arkana sztuk plastycznych związanych ze sceną potrafią fascynować. Nie tylko słowo, ale też to, co widzimy na scenie, przemawia do wyobraźni. Festiwal „Scena w Budowie” to czas, by w tym uniwersalnym języku sztuki się rozsmakować i go celebrować – mówił w sobotni wieczór Piotr Franaszek, dyrektor Centrum Spotkania Kultur.

Częścią wieczoru było również otwarcie wystaw towarzyszących tegorocznej edycji Festiwalu „Scena w Budowie”. Pierwszą jest „Opera Fashion” prezentująca kostiumy z najwybitniejszych przedstawień Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, druga to „Upadek Ikara” – wystawa prac studentów Akademii Sztuk Pięknych z całej Polski. Trzecia prezentuje oryginalne „gigaelementy” scenografii kultowego filmu „Kingsajz”. Dwie ostatnie ekspozycje można oglądać do 13 maja, a „Opera Fashion” do końca czerwca.
Marek Rybołowicz