4×4 po Laponii

Śnieg i ujemne temperatury to sytuacje, w których należy zachować dodatkową czujność na drodze. Łatwo wtedy o utratę przyczepności i panowania nad pojazdem. Samochody z napędem na cztery koła pomagają kierowcy pewnie przemieszczać się w trudnych warunkach. Przekonaliśmy się o tym dobitnie podczas wyprawy aż za koło podbiegunowe, do dalekiej Laponii, gdzie w ekstremalnych warunkach testowaliśmy Skody wyposażone w napęd 4×4.

Do dyspozycji mieliśmy cztery modele: Kodiaq, Karoq, Octavia i Octavia Scout (wszystkie oczywiście z napędem 4×4) oraz wyzwanie w postaci czterech prób sprawnościowych, z czego dwie były odcinkami specjalnymi. Śnieżne drogi po zboczach góry, tunel z lodowym torem, czy szybki odcinek po płaskim dały możliwość przetestowania napędów w naprawdę ekstremalnych warunkach. Oczywiście celem wyjazdu nie było szaleństwo po białym, a poznanie rozwiązań technologicznych stosowanych przez czeską markę oraz nauka efektywnej i bezpiecznej jazdy po śliskich nawierzchniach.

Zimą nie tylko SUV-em

Wbrew powszechnej opinii bezpieczeństwo i frajda z zimowej jazdy nie jest zarezerwowana tylko dla samochodów z segmentu SUV. Inne modele Skody jak Octavia czy Superb także dostępne są z napędem na cztery koła. Octavią mieliśmy okazję i przyjemność jeździć w Finlandii i musimy przyznać, że sprawdzała się wyśmienicie. Po przełączeniu do trybu sportowego można wprowadzić auto w kontrolowany poślizg.

Gdy tylko kierowca utraci panowanie nad pojazdem lub skontruje kierownicę zbyt gwałtownie, system natychmiastowo skoryguje błąd i samodzielnie odzyska kontrolę nad samochodem. Napęd na cztery koła pomaga także w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów. Rozkład zarówno napędu, jak i hamowania na obie osie eliminuje podsterowność zapewniając przyczepność nawet na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni.

W samochodach z napędem na cztery koła łatwiej i bezpieczniej przemieszczać się po trudnej nawierzchni. Systemy stabilizacji toru jazdy dostępne w samochodach Skody w połączeniu z dodatkowym trybem Snow pomagają utrzymać kontrolę nad pojazdem nawet w trudnych sytuacjach.

Poprzez modyfikację działania układów bezpieczeństwa, pracy silnika i napędu dostosowują się do właściwości nawierzchni. W trybie Snow dostępnym wyłącznie w samochodach z napędem 4×4, elektroniczne systemy wspomagające kierowcę są dopasowane do powierzchni o ograniczonej przyczepności.

System ABS pracuje wykorzystując śnieg nagromadzony z przodu ślizgających się kół. Aby zapewnić lepszą trakcję, ASR zwiększa poślizg kół, elektromechaniczny układ kierowniczy staje się sztywniejszy, a zawieszenie adaptacyjne przełącza się na tryb Normal.

Skrzynia biegów wcześniej zmienia biegi (wyższe biegi przy niższych prędkościach obrotowych silnika), a więc aby zwiększyć moc silnika i uniknąć niepożądanego poślizgu kół, należy mocniej naciskać pedał przyspieszenia.

Napęd na cztery koła zapewnia także wsparcie na podjazdach. Funkcja Hill Hold Control umożliwia łatwe pokonywanie wzniesień bez ryzyka stoczenia samochodu i konieczności używania hamulca ręcznego. Należy pamiętać, aby zjeżdżając z góry zredukować bieg i utrzymywać niskie obroty samochodu.

Jak działa napęd na cztery koła w Skodzie?

Za płynne przenoszenie momentu obrotowego na koła odpowiada sterowane elektrohydraulicznie wielopłytkowe sprzęgło Haldex 5. generacji. Jego zaletą jest dołączanie w razie potrzeby napędu tylnej osi. W połączeniu z układami i funkcjami samochodu można doprowadzić do sytuacji, w której moment obrotowy będzie przenoszony nawet w 85% na jedno z kół.

Wszystko będzie odbywało się płynnie i bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy. W zależności od sytuacji na drodze, rodzaju nawierzchni i intencji kierowcy, rozdział momentu obrotowego będzie się odbywał w sposób mający na celu optymalizację trakcji. Dzięki temu niezależnie, czy w zimie, czy w lecie, jeśli zajdzie taka potrzeba, auto będzie dynamicznie ruszało i przyspieszało.

Docenią to kierowcy lubiący opuszczać utwardzone szlaki, holujący przyczepy, czy podróżujący po drogach o dużym nachyleniu. Dużym ułatwieniem będzie tryb off-road, działający w zakresie od 0 do 30 km/h, dzięki któremu auto jeszcze lepiej będzie się prowadziło w trudnych warunkach.

Po jego włączeniu zmienia się charakterystyka pracy układów elektronicznych, silnika i skrzyni biegów i reakcja na gaz. W trybie off-road łatwiej będzie ruszyć pod górę na wniesieniu, ASR i ESC pozwolą na zerwanie przyczepności zarówno przy ruszaniu jak i przy hamowaniu bez uszczerbku, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa. Również zjazd ze wzniesienia będzie dużo łatwiejszy dzięki automatycznemu utrzymaniu stałej prędkości zjazdu.